Redaktør og utgiver

Redaktør og utgiver

Rollen som redaktør er forankret i presseetikken, og siden 2009 er den også lovhjemlet i mediefridomslova

Fagpressen samler utgivere fra alle samfunnsområder, med ambisjoner om å drive nyhets- og aktualitetsjournalistikk og sette dagsorden

Redaktørplakaten er en erklæring (avtale) om redaktørens uavhengighet, plikter og ansvar.

Mediefridomslova lovfester den viktigste forutsetningen for frie medier i Norge: Redaksjonell uavhengighet

Noen viktige lover danner rammeverket for medier i Norge

Redaktørstyrte medier plikter å følge Vær Varsom-plakaten og å la seg klagebehandle av Pressens Faglige Utvalg, PFU

Hva er journalistikk og hva er reklame? Her er ti punkter som kan hjelpe redaktøren med å holde dette fra hverandre i hverdagen. Du finner også link til Norsk Redaktørforenings veileder om innholdsmarkedsføring.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 30. sep
Kl.: 
09:00
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere

Markedsforum inviterer til sitt årlige kick-off torsdag 30. september. Tema i år er digitale trender, tips til utvikling av nettsider i Fagpressen, hvordan selge og øke annonseinntekter – og tips til hvordan Fagpressen kan bruke sosiale medier for å nå redaksjonelle og kommersielle mål. Meld deg på før 1. august, og bli med i trekningen av tre flotte hengekøyer! (Én vinner får i tillegg en praktisk tursekk med to termoser!)