Redaktør og utgiver

Redaktør og utgiver

Rollen som redaktør er forankret i presseetikken. Siden 1. juli 2020 er den lovhjemlet i Lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte journalistiske medier (medieansvarsloven).

Fagpressen samler utgivere fra alle samfunnsområder, med ambisjoner om å drive nyhets- og aktualitetsjournalistikk og sette dagsorden

Redaktørplakaten er en erklæring (avtale) om redaktørens uavhengighet, plikter og ansvar.

Lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte journalistiske medier (medieansvarsloven) lovfester den viktigste forutsetningen for frie medier i Norge: Redaksjonell uavhengighet.
I loven er fagpressen, gjennom fag- og dybdejournalistikken, beskrevet tydelig innenfor lovens virkeområde.

Noen viktige lover danner rammeverket for medier i Norge

Redaktørstyrte medier plikter å følge Vær Varsom-plakaten og å la seg klagebehandle av Pressens Faglige Utvalg, PFU

Hva er journalistikk og hva er reklame? Her er ti punkter som kan hjelpe redaktøren med å holde dette fra hverandre i hverdagen. Du finner også link til Norsk Redaktørforenings veileder om innholdsmarkedsføring.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Mandag 22. aug
Kl.: 
09:30 til 15:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Hvordan lage en podkast som fungerer? I dette kurset gjennomgår vi alle aspektene av podkasting som gjør deltakernes ideer litt bedre. Vi jobber med podkastens historie og sjangertypiske trekk, stemmebruk, episode-oppbygging og publisering. Kurset leveres av Institutt for Journalistikk og går over to dager, 22. og 23. august. Kurslærer er Nicolai Delebekk, Faktisk.no
Dette er et kurs med verdi 7500 kroner pr deltaker, som er finansiert av Fagpressens vederlagsmidler via fondsstyret. Egenandelen på kr 700 dekker kursmat/drikke og administrasjon.

Dato: 
Tirsdag 13. sep
Kl.: 
09:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

Markedsforum og Fagpressen inviterer til årets Kick-off. Temaene i år favner bredt. Vi skal innom inntekter og salg, digitalisering og innovasjon, markedsføring og merkevarebygging. Til slutt skal vi innom motivasjon og arbeidsglede.

Dato: 
Onsdag 14. sep
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Hva vil det si å popularisere? Hvorfor bør du bruke fortellinger? 13. september får du nye og kvasse verktøy for å formidle det som ofte er innviklet og vanskelig.

Sett av tre morgenøkter i september og oktober, og få fornyet grepet om det gode språket som holder på leseren!