Redaktørrollen

Redaktørrollen

Del: 

Det gjennomgående prinsippet er at redaktøren står til ansvar både overfor sine lesere/seere/brukere, og overfor sin eier/utgiver. Redaktørplakaten har i over 60 år definert hvordan dette tosidige ansvaret skal utøves i praksis.

Forholdet mellom redaktør og utgiver, ansvar og roller:
Redaktørens ansvar:
Redaktøren er ansvarlig for å
•    fylle mediet/publikasjonen med innhold, og står ansvarlig for all innholdsproduksjon på alle plattformer
•    forme og formulere mediets meninger
•    lede arbeidet i redaksjonen og med frilansere
•    forholde seg til utgivers definerte formål med publikasjonen, og omsette ambisjoner i praksis, ut fra formålsparagrafen

Fagpressen bidrar med råd og veiledning til redaktører. Konflikter som måtte oppstå mellom utgiver og redaktør, løses ofte gjennom klargjøring av roller og ansvar.  Vår erfaring er at en god og tydelig formålsparagraf ofte mangler, og dermed ligger veien åpen for at redaksjon og utgiver har ulike oppfatninger om hvilket journalistisk produkt som skal utgis. Les mer om utgivers ansvar her.
Ta gjerne kontakt med Fagpressen dersom dere vil etablere eller revidere formålsparagrafer og vedtekter, og ellers når dere har behov for det.

Forholdet mellom utgiver og redaktør er beskrevet i et nytt notat med samme navn. Notatet gir en god oversikt over hvilke lover og avtaler som danner rammebetingelsene for medier i Norge. Her er også noen kortfattede beskrivelser av de vanligste organisasjonsformene i Fagpressen, samt noen gode råd. Last ned notatet ved å klikke på lenken: 

Forholdet mellom redaktør og utgiver kan visualiseres slik som i tegningen ovenfor: Det er utgiver som fastsetter rammene, bokstavelig talt, mens innholdet er redaktørens ansvarsområde. Bilderammen består av de komponentene som er listet opp som utgivers ansvar. Det er viktig at alt dette er på plass, for at rammen skal fungere. "Lerretet" er det området som redaktøren skal fylle med innhold.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 08. des
Kl.: 
13:30 til 21:00
Passer for: 
Alle

INMAs årlige "8 minutes"-konferanse byr på en perlerad med skarpe og inspirerende innledere om alt som har med digitalt markedsarbeid å gjøre. Alle medlemmer i Fagpressen får én gratis billett hver.

Dato: 
Onsdag 25. Jan
Kl.: 
10:00 til 15:00
Passer for: 
Redaktører
Utgivere

25. januar inviterer Fagpressen igjen utgivere og redaktører til en dag som gir dere en oppdatert kompetansepakke og en stor dose inspirasjon.
Arne Jensen, tidligere generalsekretær, nå seniorrådgiver, i Norsk Redaktørforening er en nestor i å veilede pressefolk. Han har skreddersydd og leverer denne kraftpakken med kompetanse, på én dag.
Tilbakemeldingene fra deltakerne i høst var svært gode – du finner noen av dem nedenfor.

Dato: 
Torsdag 16. Mar til Fredag 17. Mar
Kl.: 
09:00 til 14:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

PUFF-konferansen for journalister og skrivende redaktører i Fagpressen blir 16. og 17. mars 2023. Programmet er i godt arbeid, og du kan allerede melde deg på!