Redaktørplakaten

Redaktørplakaten

Del: 

Den ble først avtalt i 1953, mellom Norsk Redaktørforening og daværende Norske Avisers Landsforening, nå Mediebedriftenes landsforening, MBL. Avtalen er senere revidert, sist i 2004. Kjerneprinsippet i avtalen om redaktørenes uavhengighet av eier/utgiver ble lovfestet fra 2009 gjennom ”Lov om redaksjonell fridom i media”. 

Alle Fagpressens medlemmer forpliktet seg til å følge redaktørplakaten da de søkte om medlemskap.

Redaktørplakaten
Redaktørens plikter og rettigheter

En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. 

Gjennom sitt medium skal redaktøren fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Redaktøren skal etterstrebe en journalistikk som gjør det klart for mottakeren hva som er reportasje og formidling av informasjoner og fakta, og hva som er mediets egne meninger og vurderinger. 

En redaktør forutsettes å dele sitt mediums grunnsyn og formålsbestemmelser. Men innenfor denne rammen skal redaktøren ha en fri og uavhengig ledelse av redaksjonen og full frihet til å forme mediets meninger, selv om de i enkelte spørsmål ikke deles av utgiveren eller styret. Kommer redaktøren i uløselig konflikt med mediets grunnsyn, plikter han/hun å trekke seg tilbake fra sin stilling. Redaktøren må aldri la seg påvirke til å hevde meninger som ikke er i samsvar med egen overbevisning. 

Den ansvarlige redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold. Redaktøren leder og har ansvaret for sine medarbeideres virksomhet, og er bindeleddet mellom utgiveren/styret og de redaksjonelle medarbeiderne. Redaktøren kan delegere myndighet i samsvar med sine fullmakter. 

Straffeloven
Norske redaktørers ansvar for innholdet i publikasjonen, strekker seg så langt at redaktøren kan holdes strafferettslig ansvarlig. Det er § 431 i straffeloven av 1902 som gjelder, i påvente av at ny straffelov av 2005 skal tre i kraft. De to paragrafene og forholdet mellom dem er godt forklart på nettsidene til Norsk Redaktørforening, her.

Lov om redaksjonell fridom i media (mediefridomslova)
Mediefridomslova ble vedtatt høsten 2008 og trådte i kraft i januar 2009. Loven lovfester de prinsippene som redaktørplakaten har beskrevet siden 1953, og som danner grunnlaget for å definere uavhengig redigerte medier i Norge.
Les hele mediefridomslova her.

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen onsdag 5. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 21. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Mediebransjen har gjennomført en ny felles undersøkelse av seksuell trakassering, som oppfølging av undersøkelsen i 2017. Resultatene legges fram på en pressekonferanse tirsdag 21. januar kl 10.00, hos Amedia. Vær ute i god tid – det kan være kø i registreringen! Meld deg på her.

Dato: 
Tirsdag 28. Jan
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Er du smittet av en språksykdom? Det er fort gjort å bli, men frykt ikke. Bli med på vårens første språkmorgen og få medisin som virker!

Dato: 
Torsdag 06. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:15
Passer for: 
Markedsførere
Annonseselgere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hva kan jeg gjøre for å øke inntektene? Hvordan øke inntektene gjennom brukerbetaling?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, mens også fremtidsutsikter og råd. Ta gjerne med en kollega så blir det lettere å gjennomføre endringer internt etterpå.

Vi avslutter med litt mat og hyggelig samvær.