Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring

Del: 

Her er ti klare råd til redaktøren:

  1. Husk at det skal være åpenbart for den alminnelige leser hva som er kommersielt innhold og hva som er redaksjonelt innhold. Det viktigste er kanskje ikke om publikum umiddelbart oppfatter hva slags kommersielt innhold det er snakk om, men at det ikke er journalistikk
  2. Sørg for at redaksjonelt og kommersielt innhold visuelt skiller seg fra hverandre i din publikasjon/ditt produkt.
  3. Bruk ord som ditt eget publikum må forventes å forstå. «Reklame» og «annonser» er ord som ofte vil være gjenkjennelig for publikum, men også andre ord kan brukes. Dette vil kunne variere fra medium til medium.
  4. Dersom det er nødvendig å merke annonser, så er det samtidig et tegn på at det er fare for forveksling. I så fall må merkingen være tydelig, dersom den skal ha noen hensikt.
  5. Sørg for at merkingen følger det kommersielle innholdet, slik at publikum aldri er i tvil om at man ikke står overfor journalistisk materiale.
  6. Vær forsiktig med bruken av begrepet ”sponsing”, dersom kommersielle aktører har innflytelse på hva som skal publiseres og hvordan det skal utformes. Sponsing er også en form for ”lovlig” finansiering av visse typer vanlig redaksjonelt innhold.
  7. Ikke kall reklame for journalistikk. ”Reklamejournalistikk” er et eksempel på det britene kaller ”a contradiction in terms”.
  8. Organiser mediehuset slik at all produksjon av betalt innhold (reklame og markedsføring) skjer adskilt fra redaksjonen – slik det alltid har vært.
  9. Unngå å bruke de klassiske journalistiske stillingsbetegnelsene ”journalist” og ”redaktør” på funksjoner som jobber med kommersielt innhold. Tenk også over om det er andre titler som kan skape forvirring hos utenforstående.
  10. Hold den etiske debatten levende. Lag gode interne rutiner for å skille mellom journalistikk og reklame.

Ønsker du mer informasjon og kunnskap? Her finner du Norsk Redaktørforenings veileder om innholdsmarkedsføring. NRs veileder oppdateres kontinuerlig.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 01. jun
Kl.: 
17:00 til 23:00
Passer for: 
Alle

Onsdag 1. juni skal vi dele ut årets priser og feire alle vinnerne! Prisfesten foregår i Pressens hus fra kl 17.00. Arrangementet er i ferd med å bli fullt, men send epost til bn@fagpressen.no for å stå på venteliste!

Dato: 
Tirsdag 07. jun til Torsdag 09. jun
Kl.: 
09:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

FIPP er Fagpressens internasjonale organisasjon, og de arrangerer store konferanser annet hvert år. Årets konferanse ved Lisboa blir den første etter pandemien.
Påmelding innen mandag 31. januar gir rabatt på 1000 euro pr person.

Dato: 
Tirsdag 07. jun
Kl.: 
10:00 til 15:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Norsk Tidsskriftforening tilbyr kurs i musikk-kritikk over tre ettermiddagssamlinger, den første 7. juni. Kursene er støttet med vederlagsmidler fra Fagpressen.
Les mer om innholdet i kurset, og meld deg på hos Tidsskriftforeningen.