Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring

Del: 

Her er ti klare råd til redaktøren:

  1. Husk at det skal være åpenbart for den alminnelige leser hva som er kommersielt innhold og hva som er redaksjonelt innhold. Det viktigste er kanskje ikke om publikum umiddelbart oppfatter hva slags kommersielt innhold det er snakk om, men at det ikke er journalistikk
  2. Sørg for at redaksjonelt og kommersielt innhold visuelt skiller seg fra hverandre i din publikasjon/ditt produkt.
  3. Bruk ord som ditt eget publikum må forventes å forstå. «Reklame» og «annonser» er ord som ofte vil være gjenkjennelig for publikum, men også andre ord kan brukes. Dette vil kunne variere fra medium til medium.
  4. Dersom det er nødvendig å merke annonser, så er det samtidig et tegn på at det er fare for forveksling. I så fall må merkingen være tydelig, dersom den skal ha noen hensikt.
  5. Sørg for at merkingen følger det kommersielle innholdet, slik at publikum aldri er i tvil om at man ikke står overfor journalistisk materiale.
  6. Vær forsiktig med bruken av begrepet ”sponsing”, dersom kommersielle aktører har innflytelse på hva som skal publiseres og hvordan det skal utformes. Sponsing er også en form for ”lovlig” finansiering av visse typer vanlig redaksjonelt innhold.
  7. Ikke kall reklame for journalistikk. ”Reklamejournalistikk” er et eksempel på det britene kaller ”a contradiction in terms”.
  8. Organiser mediehuset slik at all produksjon av betalt innhold (reklame og markedsføring) skjer adskilt fra redaksjonen – slik det alltid har vært.
  9. Unngå å bruke de klassiske journalistiske stillingsbetegnelsene ”journalist” og ”redaktør” på funksjoner som jobber med kommersielt innhold. Tenk også over om det er andre titler som kan skape forvirring hos utenforstående.
  10. Hold den etiske debatten levende. Lag gode interne rutiner for å skille mellom journalistikk og reklame.

Ønsker du mer informasjon og kunnskap? Her finner du Norsk Redaktørforenings veileder om innholdsmarkedsføring. NRs veileder oppdateres kontinuerlig.

Send inn bidrag til Fagpresseprisene

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 14. Mar til Fredag 15. Mar
Kl.: 
09:00 til 13:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister

PUFF-konferansen 2024 holdes på Holmen Fjordhotell 14. og 15. mars 2024. Her er programmet. Det blir også en flott feiring av PUFF som er ti år, og utdeling av PUFFs språkpriser! (Foto: Alf Simensen/NTB).

Konferansen er nå fulltegnet og det er ikke lenger mulig å melde seg på med skjemaet. Men det er mulig å stå på venteliste – send epost til bn@fagpressen.no

Dato: 
Onsdag 20. Mar
Kl.: 
14:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

Fagpressens årsmøte holdes onsdag 20. mars, i Pressens hus, kl 14–16. Meld deg på til årsmøtet med skjemaet til høyre.

Dagsorden for møtet og Fagpressens årsberetning som er underlag for årsmøtet, blir publisert i forkant av møtet. Har du forslag som du ønsker å få behandlet i årsmøtet? Det må være sendt inn senest i morgen, onsdag 21. februar, til fagpressen@fagpressen.no