Vær varsom-plakaten

Vær Varsom-plakaten

Del: 

Alle redaktørstyrte medier plikter å legge det etiske regelverket til grunn for sin virksomhet. Vær Varsom-plakaten vedtas av styret i Norsk Presseforbund.  

Les Vær Varsom-plakaten her

Les også mer om prinsipputtalelser fra Pressens Faglige Utvalg (PFU) og presseetiske veiledere til en rekke punkter i plakaten.

Alle medier kan klages inn for brudd på etikkreglene. Slike klager behandles av Pressens Faglige Utvalg, som består av representanter fra pressen og allmennheten. Fellelser for brudd på god presseskikk skal alltid publiseres av mediet som felles. 

Fagpressen gir gjerne råd og veiledning knyttet til de etiske reglene. Ta kontakt med Berit Nyman eller Elin Floberghagen. 

Alle seriøse medier bør både i papirutgaver og digitale utgivelser gjøre det tydelig for leseren at man følger det presseetiske regelverket. Videre er det viktig at leserne får vite hvordan de kan klage inn innhold som de mener bryter med presseetikken. Norsk Presseforbund har utarbeidet maler for dette.

Berit Nyman

Nestleder Berit Nyman
Tlf: 934 33 345
bn@fagpressen.no

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen onsdag 5. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 21. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Mediebransjen har gjennomført en ny felles undersøkelse av seksuell trakassering, som oppfølging av undersøkelsen i 2017. Resultatene legges fram på en pressekonferanse tirsdag 21. januar kl 10.00, hos Amedia. Vær ute i god tid – det kan være kø i registreringen! Meld deg på her.

Dato: 
Tirsdag 28. Jan
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Er du smittet av en språksykdom? Det er fort gjort å bli, men frykt ikke. Bli med på vårens første språkmorgen og få medisin som virker!

Dato: 
Torsdag 06. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:15
Passer for: 
Markedsførere
Annonseselgere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hva kan jeg gjøre for å øke inntektene? Hvordan øke inntektene gjennom brukerbetaling?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, mens også fremtidsutsikter og råd. Ta gjerne med en kollega så blir det lettere å gjennomføre endringer internt etterpå.

Vi avslutter med litt mat og hyggelig samvær.