Fagpressen + SUJO = flere viktige saker til SKUP

Fagpressen + SUJO = flere viktige saker til SKUP

Andrea Rognstrand (midt i bildet under F-en) sier at kurset med SUJO i Fagpressen var avgjørende for at hun klarte å utvikle en sak fra idé til et graveprosjekt over åtte måneder. Nå gjentar vi kurset i Fagpressens regi, med start i slutten av april. (Foto: BN).

Del: 

Tre metoderapporter fra journalister i Fagpressen er med i årets SKUP-konkurranse – to av dem gikk kurs med SUJO i Fagpressens regi høsten 2019. Nå får flere mulighet til å gå dette gravekurset, og lære å utvikle en god idé fram til publisering.

Her finner du kursinformasjon og påmeldingsskjema.
Her kan du søke kompetansestøtte for dette kurset. Fristen for å søke kompetansestøtte i vårhalvåret er fredag 5. februar.

– Kurset med SUJO hos Fagpressen ga meg selvtillit til å utvikle en sak jeg hadde tenkt på til et graveprosjekt over åtte måneder. Konkret lærte jeg hvordan man setter opp en plan for arbeidet, med oppstartsmøte, midtveismøte og gjennomgang før publisering, sier Andrea Rognstrand i Forsvarets forum. Sammen med kolleger i redaksjonen har hun levert sin første metoderapport til SKUP, for prosjektet "Uunnværlig", som Forsvaret forum selv introduserer slik:
"Det begynte med en grå ullsokk og endte opp som en historie om lovbrudd og rutinesvikt."
Andrea sier videre om kurset hun gikk i november 2019:
– Vi fikk god veiledning i hvilke løp vi måtte kjøre parallelt for å ta hensyn til alle elementer i saken, deriblant menneskelige, systembaserte, økonomiske. Kurset gjorde at jeg fikk mer trygghet i møte med reportasjeleder på hvordan pitche saken min, men også hva jeg skulle forvente av reportasjelederen underveis i prosjektet. For min del har kurset vært kjempeviktig for egen utvikling som journalist. Og nå har jeg en SKUP-rapport på CV'n!

Sjefredaktør Stian Eisenträger gir solid støtte til prosjektet i en anbefaling på Facebook:
– Jeg håper rapporten kan bidra til å avmystifisere hva undersøkende journalistikk dreier seg om. I de fleste saker handler det nemlig om å gjøre et grundig innsynsarbeid med offentlighetsloven i hånd: å jobbe hardt, systematisk og strukturert.
Han påpeker også: – Selv om det der og da kan oppleves som ubehagelig å få et kritisk søkelys rettet mot seg, er jeg overbevist om at når vi belyser utfordringer og problemer, bidrar det i det lange løp til å gjøre Forsvaret bedre.

oystein-w.jpeg

Øystein Windstad i Fagbladet utviklet Barnehagesjekken.no etter å ha gjennomført gravekurset med SUJO hos Fagpressen. Også dette prosjektet er med i årets SKUP-konkurranse. (Foto: BN).

Journalist Øystein Windstad i Fagbladet gikk også kurset med SUJO i 2019. Han sier:
– Seminaret var avgjerande for at Barnehagesjekken.no kom i gang, blei Fagbladets største gravesatsing, og at vi sendte inn metoderapport til SKUP. På seminaret lærte vi på ein praktisk og konkret måte korleis vi skulle få til eit graveprosjekt frå idé til publisering. I tillegg fekk seminaret oss til å skjøne at det er vits for fagpressen i å sende inn bidrag: Fagredaksjonane har ofte både tid, kunnskap og ressursar til å grave, om vi har ein god nok idé.
– Sist, men ikkje minst gjorde seminaret at vi møtte SUJO og fekk vite at det er mulig å søke samarbeid med dei. Vi fekk innvilga samarbeid. Det betydde pengestøtte og frikjøp til graving på fulltid. Det betydde også at vi fekk to mentorar som var med oss heile vegen frå spissing av ideen, til linje for linje-gjennomgang og faktasjekk av nyheitssakene før publisering.

– Om du som vi, har ein idé du vil ta vidare til eit graveprosjekt, vil dette seminaret gje deg veldig mykje av det du treng for å få satt ideen ut i verda og publisert. Dette er også plassen der du treff mange andre som brenn for graving og som du veldig fort kan ende opp med å samarbeide med. Erfaringa mi er at det er når vi finn saman, at prosjekt verkeleg blir løfta!

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: