Fagpressen på høring hos Kulturkomiteen

Fagpressen på høring hos Kulturkomiteen

Per Brikt Olsen framførte Fagpressens høringssvar til neste års statsbudsjett, i Familie- og kulturkomiteen fredag. (Skjermdump fra Stortingets direkteoverføring).

Del: 

– Fagpressen ber Familie- og kulturkomiteen bidra til at departementet endrer forskriften om innovasjonstilskudd – slik at den faktisk også gjelder for fag- og dybdejournalistikken, slik den var ment, og uten ytterligere forsinkelser.

Slik oppsummerte adm. direktør Per Brikt Olsen sitt innlegg på statsbudsjett-høringen i Familie- og kulturkomiteen fredag.

– Dette sa jeg i det muntlige innspillet til komiteen. I tillegg har vi sendt inn et mer utfyllende skriftlig høringssvar, sier Olsen.

Han kommenterer hvorfor forskriftsendringer er blitt en så viktig sak i årets høring:

– Som eneste bransjeorganisasjon arbeider Fagpressen målrettet for å få til nødvendige endringer i forskriftene for de to støtteordningene vi har tatt med i høringssvaret: Pressestøtte til nasjonale nisjeaviser og Innovasjons- og utviklingstilskudd.

– Vi er svært glad for at vi i år fikk uforbeholden støtte fra Norsk Redaktørforening, på punktet om Innovasjons- og utviklingstilskudd. Samtidig registrerer vi også i år at organisasjonene som representerer bredde- og nyhetsmediene, kun gir Fagpressen prinsipiell støtte. De forutsetter at myndighetene enten legger mer penger på bordet, eller gjør ordningene rettighetsbasert, for at det skal være "plass til" flere i ordningene. I praksis betyr det at de innenfor de nåværende rammene, ikke støtter at flere kommer på innsiden av ordningene, sier Per Brikt Olsen.

Han forteller også at det er god dialog med Kulturdepartementet om at dagens forskrift for Innovasjons- og utviklingstilskudd er for snever, og må endres.

Du kan lese det muntlige innspillet fra Fagpressen til komiteen her.

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.