125 år med "Tidende"

125 år med "Tidende"

Tannlegetidende 125 år

Tannlegetidende 125 år

Del: 

Tannlegeforeningens tidsskrift jubilerer med 125 årganger bak seg, og friske satsinger for framtiden.

Mens stadig bedre tannhelse gir tannlegene nye utfordringer, forteller redaktør Ellen Beate Dyvi.

Da Den norske tandlægeforenings Tidende kom ut med sitt første nummer 15. oktober 1890, var det omlag 60 tannleger i hele landet. Men foreningen kom i gang alt i 1884, og sekretæren, Ole Seel, fikk bestyrelsen med på at referatene skulle trykkes og distribueres til alle medlemmer. Dermed var "Tidende" etablert. Bladet skulle først og fremst inneholde foreningens «forhandlinger», altså møtereferater. I den utstrekning det var plass, skulle man også publisere faglige uttalelser, oversettelser av utenlandsk faglitteratur, bokanmeldelser og nyheter. Tannlegene hadde også et økonomisk perspektiv, og satset tidlig på å ta inn «avertissementer».
Utover 1890-tallet ble økonomien likevel så dårlig at bladet nesten ble nedlagt. Redningen kom i skikkelse av Ola Krøtø, redaktør fra 1900. På sine tre år i redaktørstolen bygget han opp Tidende både redaksjonelt og økonomisk. Stoffmengden økte, det ble laget bytteordning med andre tidsskrifter, og medlemstallet steg i takt med suksessen.

I jubileumsåret har Tidende et opplag på 6700, og det er mellom 4000 og 5000 yrkesaktive tannleger i Norge. Paradoksalt nok ser de for seg en framtid der det blir mindre bruk for dem.
– Tannhelsen i befolkningen er enormt mye bedre enn for noen tiår siden. Dessuten konkurrerer dagens tannleger med et økende antall tannpleiere som har fått langt bedre utdanning enn før, og utfører en hel del oppgaver som før bare kunne gjøres av tannleger, sier Ellen Beate Dyvi.

– Hvordan bruker tannlegene fagmediet sitt? 
– Tidende er et viktig fagmedium, mange norske tannleger leser ikke andre fagtidsskrifter. Leserne våre gir også gode tilbakemeldinger, og leserundersøkelser dokumenterer at Tidende blir lest både grundig og lenge, sier Ellen Beate Dyvi.
Jubileet blir markert gjennom en del historisk stoff, særlig i oktoberutgaven som kommer den 15. En liten jubileumslogo på forsiden gjennom hele årgangen, koster man også på seg.
– Hvordan utvikler dere Tidende for framtiden?
– Nå i oktober lanserer vi egne digitale versjoner for nettbrett og mobil, i form av apper. Det blir et viktig løft, som vi gleder oss til å gi leserne våre. Samtidig fortsetter vi med den trykte utgaven, i elleve årlige nummer. Det er fortsatt den som gir mest annonseinntekter. Men vi er i siget også digitalt, etter at vi fikk ny versjon av nettsiden på plass i januar, forteller redaktøren.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: