Teknisk trøbbel forsinker digitale lesertall

Teknisk trøbbel forsinker digitale lesertall

Adm. direktør Per Brikt Olsen (Foto: BN).

Del: 

Hele mediebransjen er oppgitt over at de nye digitale lesertallsmålingene ennå ikke har latt seg gjennomføre. Forklaringene er flere, men for Fagpressens medlemmer er det oppsummert slik som du kan lese her.

Høsten 2017 ba vi medlemmene i Fagpressen om å legge inn bestemte koder på sine nettsteder. Disse kodene skulle brukes for å måle digital lesing, slik at Fagpressen skulle kunne lansere månedlige oppdaterte oversikter. Så langt er det ikke blitt levert på avtalt måte. Fagpressen mottar samletall for kanalen, men ikke tall for det enkelte nettsted.

Teknisk trøbbel
Problemet er tekniske utfordringer, slik vi leser i Journalisten onsdag. I tillegg er det oppstått uenighet om hvilke avtaleparter som har ansvar for å rydde opp i ulike deler av problematikken.

– Når det gjelder detaljerte tall, er det sannsynlig at de første kommer i september, i forbindelse med lesertallene for papir. Da med bruk av cookie-tall for å beregne nivå på digital lesing, uttaler fagsjef Geir Engen i MBL til Journalisten.

– Fagpressen er like mye berørt av forsinkelsene som de andre i mediebransjen, og vi beklager det sterkt overfor våre medlemmer. Vi er ikke avtalepart, men «henger på» MBL i denne sammenhengen, så vi må bare håpe at det blir fortgang i å løse problemene, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

Gode kanaltall
– Likevel er det oppløftende å se at vi på kanalnivå kan slå fast at flere enn 1,3 millioner lesere benytter seg av et nettsted i Fagpressen hver måned! Vi har derfor grunn til å glede oss til å få tallene brutt ned i mer anvendelige detaljer, avslutter en utålmodig Olsen. 

 

 

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • Følelsen av å bli sveket av dine egne er noe av det vondeste jeg kan tenke meg. Det er også den mest nærliggende beskrivelsen av hvordan det kjennes å se norske aviser ty til bilder generert av kunstig intelligens.

    Dette er et debattinnlegg skrevet av illustratør og tegneserieskaper Flu Hartberg. Innlegget har vært publisert i flere medier, blant dem Journalisten. Teksten uttrykker skribentens egne meninger.
    I 2024 vant Hartberg Fagpressens forsidepris for en forside i Sykepleien.

  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.