Teknisk trøbbel forsinker digitale lesertall

Teknisk trøbbel forsinker digitale lesertall

Adm. direktør Per Brikt Olsen kommenterer dagens halve seier i digitalt mva-fritak for fag- og dybdejournalistikken. (Foto: BN).

Del: 

Hele mediebransjen er oppgitt over at de nye digitale lesertallsmålingene ennå ikke har latt seg gjennomføre. Forklaringene er flere, men for Fagpressens medlemmer er det oppsummert slik som du kan lese her.

Høsten 2017 ba vi medlemmene i Fagpressen om å legge inn bestemte koder på sine nettsteder. Disse kodene skulle brukes for å måle digital lesing, slik at Fagpressen skulle kunne lansere månedlige oppdaterte oversikter. Så langt er det ikke blitt levert på avtalt måte. Fagpressen mottar samletall for kanalen, men ikke tall for det enkelte nettsted.

Teknisk trøbbel
Problemet er tekniske utfordringer, slik vi leser i Journalisten onsdag. I tillegg er det oppstått uenighet om hvilke avtaleparter som har ansvar for å rydde opp i ulike deler av problematikken.

– Når det gjelder detaljerte tall, er det sannsynlig at de første kommer i september, i forbindelse med lesertallene for papir. Da med bruk av cookie-tall for å beregne nivå på digital lesing, uttaler fagsjef Geir Engen i MBL til Journalisten.

– Fagpressen er like mye berørt av forsinkelsene som de andre i mediebransjen, og vi beklager det sterkt overfor våre medlemmer. Vi er ikke avtalepart, men «henger på» MBL i denne sammenhengen, så vi må bare håpe at det blir fortgang i å løse problemene, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

Gode kanaltall
– Likevel er det oppløftende å se at vi på kanalnivå kan slå fast at flere enn 1,3 millioner lesere benytter seg av et nettsted i Fagpressen hver måned! Vi har derfor grunn til å glede oss til å få tallene brutt ned i mer anvendelige detaljer, avslutter en utålmodig Olsen. 

 

 

Les også: