Fullt hus på lunsjtreff om nyhetsbrev

Fullt hus på lunsjtreff om nyhetsbrev

Skjermdump fra lunsjtreffet der redaktører og andre interesserte delte erfaringer med nyhetsbrev.

Del: 

Stor deltakelse, interesse og engasjement da Fagpressens redaktørforum rigget til digitalt lunsjarrangement om bruken av nyhetsbrev.

– Et klart mål med nyhetsbrevet som Bistandsaktuelt sender ut to ganger hver uke, er å skape større uavhengighet av Facebook. Flere direkte lesere = flere faste lesere, sa redaktør Gunnar Zachrisen i sin erfaringsdeling i FRFs lunsjtreff torsdag.

Redaksjonen har lykkes rimelig godt med strategien sin, og med å øke lesningen på bistandsaktuelt.no

– Men vi er stadig på jakt etter hva mer vi kan gjøre, for å flere til å klikke seg inn på nettstedet - og på flere av artiklene.

FRFs digitale lunsjtreff samlet over 40 redaktører og andre interesserte for å dele erfaringer og få innspill om bruk av nyhetsbrev i fagmedier. Noen av innlederne konstaterte at uten nyhetsbrev, hadde det vært bortimot umulig å få særlig mange lesere.

– Vi er sikre på at nyhetsbrevet er helt nødvendig for å få lesere av Byggmesteren. Våre lesere, som er tømrere og bygghåndverkere, er mye på farten. De jobber ute i felten, og trenger nyhetsbrevet som en nødvendig påminnelse om å lese. Redaktør Per Bjørn Lotherington fortalte om 25-30 prosent åpningsrate blant de omlag 6000 abonnentene som får to til tre brev i uken.

Khrono sender ut nyhetsbrev seks ganger ukentlig.

– Vi er fornøyde brukere av Mailmojo, og vi vurderer faktisk å utvide til også å sende ut nyhetsbrev på søndag! Hvorfor? Fordi nyhetsbrevet virker! sier redaktør Tove Lie.

Hun råder dem som sliter med spamfiltre som stopper nyhetsbrev, til å kjøpe en sikker IP-adresse å sende nyhetsbrevet fra.

– Det hjalp veldig hos oss, sa Lie.

Roger Grønli-Aardalen i Journalisten kunne rapportere om en gjennomsnittlig åpningsrate på deres nyhetsbrev som ligger mellom 35 og 45 prosent.

– Det er ganske bra, men vi jobber med å få flere faste abonnenter, sa Journalistens redaktør. Han bruker også programvaren Mailmojo. – Mest fordi den korresponderer med publiseringsverktøyet Labrador. Ting fungerer, men jeg ønsker meg nok mer dialog mellom de to tjenestene og mer utvikling, sa Grønli-Aardalen.

– Fagpressens redaktørforum tar i mot innspill om tema for flere lunsjtreff, både digitale og fysiske når det blir mulig, oppsummerte møteleder Alf Bergin, Gravplassen etter en innholdsrik time om nyhetsbrev.

 

Les mer om Fagpressens redaktørforum og de andre faglige foraene her: https://fagpressen.no/medlemskap/medlemsfordeler/faglige-fora 

Søk frem og bli med i Fagpressens redaktørforum på Facebook: https://www.facebook.com/groups/295259070484631. Det er en privat gruppe og du må be om å få bli medlem eller bli invitert inn av administratorene.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • I kampen for å beskytte samfunnet, er vi i ferd med å gi slipp på helt grunnleggende demokratiske verdier.

  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.