Send inn til PUFFs språkpriser – innen 1. februar

Send inn til PUFFs språkpriser – innen 1. februar

Også i år er språkforsker og forfatter Helene Uri leder for juryen som kårer vinnerne av PUFFs språkpriser. (Foto: Anna-Julia Granberg).

Del: 

PUFFs og Fagpressens språkpriser skal deles ut for tredje gang under PUFF-konferansen 13. og 14. mars 2025. Også i år ledes juryen av forfatter og språkviter Helene Uri. Øvrige jurymedlemmer er journalist Ståle Johnsen i Utdanningsnytt, redaktør Bjørg Engdahl i Din Hørsel og frilanser Ingvild Hagen. Bidrag sendes til puff@fagpressen.no

Torsdag 13. mars deler juryen ut to språkpriser basert på arbeider fra 2024.

– Du kan sende inn både egne og andres bidrag, sier jurymedlem Bjørg Engdahl.

Dette er priskategoriene:

1. PUFFs språkpris for beste sak (hovedprisen)

2. PUFFs språkpris for beste tittel

Kriterier:

Årets beste sak:

Vi ser etter saker med presist, engasjerende og variert språk. Forfatteren må beherske form og innhold og strekke seg det lille ekstra for å krydre teksten med formuleringer som gjør den ekstra lesverdig.

Årets beste tittel:

Tittelen som er så genial at den bare må deles med resten av verden, enten den er din egen eller andres.

 

Juryen oppfordrer alle i fagpressen til å lete etter språklige godbiter publisert i løpet av 2024. Send forslagene som PDF eller lenker til e-post: puff@fagpressen.no og merk e-posten med PUFFs språkpris.

Innsendingsfristen er 1. februar 2025.

I fjor fikk juryen inn 94 forslag fra 23 publikasjoner til 2023-prisene.

– I år vil vi ha over 100, og vi gleder oss allerede til å fordype oss i tekster som kan berøre og glede, inspirere og imponere, sier Bjørg Engdahl.

Anne Myklebust Odland i Fontene vant i fjor prisen for årets beste tittel, mens prisen for årets beste sak ble delt mellom Ellen Morland i Sykepleien og frilansjournalist Lene Christensen for en reportasje i Bok & bibliotek.

Jo Straube i Jakt & Fiske og Forsvaret forums redaksjon fikk hederlig omtale.

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.