Nå kan du bestille modellerte lesertall

Nå kan du bestille modellerte lesertall

Katja Møglestue fra Kantar i hyggelig passiar med Håkon Nissen-Lie fra Båtmagasinet under Fagpressedagen i 2023. Foto: Alf Simensen, NTB.

Del: 

Nå er årets lesertall beregnet, og kan bestilles. Fagpressen har en støtteordning for kjøp av modellerte lesertall.

- Det er viktig å bruke offisielle og godkjente opplags- og lesertall, forteller Kjartan Tyvand.

Fagpressen har, i samarbeid med Kantar Media, utviklet en metode for å estimere offisielle lesertall for norske fagblader. 

– De offisielle tallene er viktig overfor nye og eksisterende annonsører. Det er også viktig å vise utgiver hvor mange som faktisk leser bladet de gir ut. Dette er også de korrekte tallene å bruke i medieplanen, sammen med de godkjente opplagstallene, sier Kjartan.

De modellerte lesertallene er en anerkjent valuta i mediemarkedet. Lesertallet er beregnet ut fra ulike nøkler som Kantar har utviklet gjennom mange år. Fagpressens opplagskontroll og distribusjonsfordelingen, er viktige elementer i beregningen av lesertallet. Alle medlemmer i Fagpressen som er opplagskontrollert, kan kjøpe modellerte lesertall.

Nils Petter Strømmen i Kantar forklarer at beregningene er basert på en rekke variabler som påvirker lesingen av et magasin, og har en forklaringskraft på hele 94 %. 

- Modellen ble tatt i bruk i 2015, og har blitt revidert flere ganger for å fange opp viktige utviklingstrekk i markedet. Og, med den siste revideringen vi har gjort nå i 2024, er modellen oppdatert for optimalisere beregningen også av digitale kopier, forklarer han.

Fagpressen tilbyr økonomisk støtte til kjøp av lesertall fra Kantar med kr 2500,-. Da blir prisen hos Kantar kun kr 4500,- (2025-pris). Fullpris er kr 7000,-. Ønsker du å motta støtte til å kjøpe lesertall for fagbladet ditt, så send en svært enkel søknad på e-post til Camilla Briså på cgb@fagpressen.no, merk den gjerne med «Søknad om modellerte lesertall».

Husk også å sende medieplanen for 2025 - den sendes til Kjartan Tyvand på kt@fagpressen.no 

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.