Mediepolitikken videreføres i statsbudsjettet for 2025

Mediepolitikken videreføres i statsbudsjettet for 2025

Adm. direktør Per Brikt Olsen (Foto: BN).

Del: 

Redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang. Samtidig er de redaktørstyrte mediene under et stadig sterkere press. I en slik tid er det behov for en aktiv mediepolitikk. Statsbudsjettet for 2025 er i hovedsak en inflasjonsjustert videreføring av dagens ordninger, som ikke viser noen aktive mediepolitiske grep.

Fagpressen hadde håpet og forventet at regjeringen ville ta noen offensive mediepolitiske grep som tydelig styrker finansieringen av fri og uavhengig journalistikk.

Regjeringen anerkjenner at det er et internasjonalt problem med spredning av feil- og desinformasjon, men tar likevel få nye grep for å styrke redaktørstyrte norske medier. Det er viktig med forutsigbarhet i rammevilkårene, og Fagpressen støttet derfor innføringen av de såkalte «fireårige styringssignalene for mediepolitikken».

Disse styringssignalene må ikke bli en sovepute i en tid med raske endringer og behov for aktive grep for å motvirke desinformasjon i samfunnet. Det er vanskelig å forstå hvorfor regjeringen ikke velger å reversere endringene i momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, som ble fjernet i statsbudsjettet for to år siden.

Innovasjons- og utviklingstilskuddet er i statsbudsjettet foreslått inflasjonsjustert på lik linje med produksjonstilskuddet (pressestøtten). Dette er en ordning norske fagmedier ble invitert inn i fra 2023, men som praksis så langt viser at ingen fagmedier likevel slipper inn i. Forskriften som ble vedtatt, viser seg å være for snever til at intensjonen om å åpne for fagmedier kunne bli innfridd. Dette er ikke et budsjettspørsmål, men en problemstilling som Fagpressen er i god dialog med kulturdepartementet om.

Fagpressen vil delta på høring om statsbudsjettet i oktober.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Godal kommer fra rollen som seniorrådgiver for ledelsen ved Universitetet i Bergen, og tidligere kommunikasjonsdirektør samme sted. Han har nesten 20 års redaksjonell fartstid fra TV 2, både som redaktør og leder for politisk avdeling.
    I tillegg til å bli ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt, tar Godal også over rollen som daglig leder i LO Media. Dette skriver Frifagbevegelse.no denne uken.

  • Åtte medieorganisasjoner, som representerer en samlet norsk presse, har sendt brev til Israels statsminister Benjamin Netanyahu. I brevet ber organisasjonene om at Israel overholder sine internasjonale forpliktelser om å beskytte journalister og krever at de gir mediene umiddelbar, uavhengig tilgang til Gaza.

  • – Ideen var et redaktørstyrt magasin som skal bidra til å senke terskelen slik at offentlig ansatte bruker sin ytringsfrihet. Drive journalistikk og fremme debatt basert på alt de har å fortelle, sier redaktør Øyvind Eggen.