Ny annonsekampanje fra Fagpressen og FRF: Kampen for FAKTA
Ny annonsekampanje fra Fagpressen og FRF: Kampen for FAKTA
– Den finmaskede og presise journalistikken spiller en viktig rolle i kampen om fakta! sier Ivar Kvistum. Han er fungerende leder i Fagpressens redaktørforum, FRF, og sammen med FRF-styret anbefaler han de nye annonsene for alle redaktører i Fagpressen.
– Hvilken rolle spiller journalistikken fra fagmediene?
– Den finmaskede journalistikken på mange områder er generelt veldig viktig. Vi ser det særlig når mye av journalistikken ellers går i én og samme retning, slik som nå i korona-krisen.
– Kan du utdype hvorfor?
– Jeg mener at vi i fagmediene bringer fram sider og aspekter som ikke kommer fram i det bildet som de store mediene skaper. Vi viser for eksempel «Hvordan slår krisen ut for denne gruppen?»
– Jeg vil også påstå at denne journalistikken fungerer som vaksinasjon mot falske nyheter. Konspirasjoner skapes av og nærer seg på ensidige virkelighetsbilder. Så når alle ser i én retning, blir det lettere for konspirerende forestillinger å trives i det skyggelandet som skapes. Da trenger vi perspektivene fra alle de forskjellige - ikke minst fagmediene. Både i bredde og dybde! sier Ivar Kvistum.
Per Brikt Olsen, adm. direktør i Fagpressen, mener at annonsekampanjene har flere viktige funksjoner:
– Fagpressen har som mål å lage to kampanjer i året. I en tid der fagjournalistikken får lovmessig tydeliggjort sin rolle i samfunnsdebatten i ny medieansvarslov, og likestilt mva-behandling, så er det viktig å posisjonere fagjournalistikk som kanal. Da er det også viktig at vi i Fagpressen markerer oss gjennom tydelig, felles kommunikasjon der kanalens egenskaper fremheves! understreker Olsen.
Vi har laget et sett med nye egenannonser i alle vanlige formater. Annonsene finner du og laster enkelt ned HER.
På hel- og halvsideformatene er det satt av plass til din egen logo til venstre, ved siden av Fagpressens logo!
Sjekk om du selv kan skille fakta fra "fake" her.