Har du forholdt deg til Digitalytelsesloven før 1. juli?

Har du forholdt deg til Digitalytelsesloven før 1. juli?

Del: 

Som abonnent på riks- eller lokalmedier har du den siste tiden kanskje mottatt en melding om at de er glade for å ha deg som abonnent og at det er mulig å si opp abonnementet? 

Fagpressen har mottatt en del spørsmål fra medlemmer som lurer på om dette er noe fagpressetitler også må gjøre. Vi har konsultert Fagpressens samarbeidspartner, advokatfirmaet Wiersholm, for å få svar på dette. 

De nye kravene vil alle som selger "digitale ytelser» og innhenter persondata, måtte forholde seg til. Hvis din digital utgave gjør det bør du raskest mulig sette deg inn i den nye loven.

Vedlagt her finner du Wiersholms presentasjon som ganske effektivt forklarer hvem som må forholde seg til dette, sier adm dir Per Brikt Olsen i Fagpressen. 

Digitalytelsesloven gjelder digitale tjenester i forbrukerforhold. Med digitale ytelser menes digitalt innhold og digitale tjenester, for eksempel levering av digitale magasinabonnement der forbruker har tilgang til en nettside,

eller der digitalt innhold sendes forbruker per PDF (e-bøker og avis eksempelvis). Loven får derfor betydning for medlemmer i Fagpressen som selger slike ytelser til forbrukere og innhenter personopplysninger fra privatpersoner.

Merk spesielt plikten til å minne forbrukeren om at vedkommende abonnerer på tjenesten. Slik påminnelse må sendes ut første gang før juli 2023, altså i løpet av denne uken.

Varsel til forbrukeren hver 6. måned (som nevnt like overfor): Det må sendes varsel til forbrukeren per SMS eller epost hver 6. måned om at avtalen løper. Varselet må også opplyse om adgangen til å si opp avtalen. Hvis det unnlates å sende et slikt varsel, kan forbrukeren kostnadsfritt si opp avtalen med virkning fra det tidspunktet varselet senest skulle ha vært sendt. Dette betyr at forbrukeren ikke må betale for tjenesten etter dette tidspunktet, selv om forbrukeren har benyttet den.

Det må sendes et varsel før prisen settes opp: Varslet skal sendes på e-post eller SMS i "rimelig tid" før prisjusteringen og forklare at prisen nå settes opp. Dette gjelder også ved introduksjonstilbud / kampanjer, men forbrukeren får ingen utvidet mulighet til å si opp avtalen hvis de ved avtaleinngåelsen allerede har blitt gjort oppmerksom på at prisen var et introduksjonstilbud/kampanjepris.

Forbrukeren skal kunne si opp abonnementet på en enkel måte: Vi anbefaler generelt at mediet bør gå gjennom nettsidene sine for sikre at informasjon om oppsigelsesadgang er lett tilgjengelig, blant annet påse at forbrukeren ikke må klikke seg gjennom for mange trinn før man får slik informasjon. Til illustrasjon har EU-Kommisjonen godkjent Amazons nye oppsigelsesløsning. Den er nærmere beskrevet her. Forbrukeren har videre rett til å si opp abonnementet med rimelig varsel. Hvis det betales månedlig forskudd vil oppsigelsen få virkning fra neste betalingsperiode. Det kan maksimalt settes en bindingstid på 6 måneder, eller unntaksvis på 12 måneder i "særlige tilfeller".

Manglende betaling anses som terminering: Hvis forbrukeren ikke betaler ved forfall og heller ikke i løpet av en periode på 6 måneder etter dette, skal avtalen anses som oppsagt. Det er lov å kontakte kunden ved betalingsmislighold, slik at kunder som vil beholde sitt abonnement har mulighet til dette. Mediet må imidlertid ha rutiner på plass som sørger for at avtalen avsluttes automatisk i tilfeller som beskrevet i dette punktet.

Omfattende plikt til å informere om endringer: Mediet må ha rutiner for å varsle forbrukeren om endring i abonnementet på en klar og tydelig måte. Dette gjelder ikke endringer som er nødvendige for å oppfylle krav til ytelsen (§§ 7 og 8), for eksempel avtalt bildeoppløsning eller riktig versjon av ytelsen. Endringer som påvirker ytelsen negativt på en ikke uvesentlig måte (§ 42) må varsles i rimelig tid. Hvilke endringer dette er vil avhenge av en objektiv vurdering der det avgjørende er ytelsens art og formål, inklusiv kvalitet, funksjonalitet, kompatibilitet og andre hovedegenskaper. Forbrukeren må ved varsel om slike endringer også få informasjon om at avtalen kan heves, eller at de har rett til å benytte ytelsen uendret. Mediet må videre sørge for at forbrukeren får beskjed om og får levert oppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tjenesten skal oppfylle avtalte og alminnelige krav til ytelsen (§§ 7 og 8). Loven oppstiller ikke spesifikke formkrav til slik beskjed og informasjon på "mine sider" er trolig tilstrekkelig.

Kilde: epost fra Advokatfullmektig Maria Hansteen, Advokatfirmaet Wiersholm AS

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.

  • – Mange lesere har fortalt oss at magasinet har vært «en venn i nøden» i perioder, forteller redaktør Cathrine Th. Brundell.

  • Helthjem øker sine portopriser med 5 prosent fra 1. januar 2025.