Vil ha Facebook og Google på teppet i Stortinget

Vil ha Facebook og Google på teppet i Stortinget

Medieorganisasjonene vil ha tek-gigantene på åpen høring i Stortinget. (Faksimile av Klassekampens forside fredag 10. februar 2023/foto: Tom Henning Bratlie).

Del: 

Klassekampen slo fredag opp medieorganisasjonenes brev til regjeringen med anbefalinger om hvordan myndighetene kan jobbe for økt innsyn og åpenhet hos tek-gigantene. Over lengre tid har mediebransjen uttrykt bekymring for hvordan selskaper som Facebook, Tiktok og Google påvirker norsk offentlighet.

Nå ser de imidlertid en mulighet til hvordan selskapene kan reguleres bedre. Løsningen kan være en EU-forordning som også skal rulles ut i Norge.

– Nå er det et momentum med at Digital Services Act kommer og skal følges opp, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til Klassekampen.

Medieforsker Bente Kalsnes er førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og har sosiale medier som et av sine interessefelt. Hun tror DSA kan bli et viktig verktøy for å regulere tek-gigantene.

– Med DSA må de store plattformene vise større åpenhet rundt hvordan de opererer. Blant annet må de være mer åpne om hva slags data de sitter på og hvordan de moderer innhold. De må også gjøre mer data tilgjengelig for forskning, sier hun.

– Det blir veldig interessant å se hvordan dette vil foregå i praksis og hvilke data man faktisk får innsyn i,  sier Kalsnes til Klassekampen. Hun er imidlertid skeptisk til om tek-gigantene faktisk vil møte opp til høring i Stortinget.

Les hele artikkelen i Klassekampen.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.