Bli med i Norsk mediehistorisk forening!

Bli med i Norsk mediehistorisk forening!

Mediehistorisk forening – skjermdump fra fronten til Mediehistorisk tidsskrift.

Del: 

– Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.

I dag er det bare organisasjonen Fagpressen som er med i foreningen.

– Slik bør det ikke fortsette, mener Hovland. Han synes at flere medlemmer bør tegne medlemskap i Norsk mediehistorisk forening.

– Det koster 1250 kroner pr år, og man får tilgang til mye interessant og spennende materiale gjennom Mediehistorisk tidsskrift, ulike fagseminarer, nyhetsbrev og andre aktiviteter som foreningen står for, sier Hovland.

Som medlemmer opptas, ifølge foreningens vedtekter:

  • aviser og byråer
  • blad og tidsskrifter
  • elektroniske medier som fjernsyn, radio og internett
  • forsknings- og arkivinstitusjoner
  • enkeltpersoner

Knut Hovland peker særlig på et viktig arrangement 6. mars neste år:

– Da planlegges det et stort fagseminar i Pressens hus i Oslo i forbindelse med at det er 30 år siden de første nettmediene så dagens lys i Norge. Hvilken rolle har de hatt for medieutviklingen her i landet? Ikke minst har dette påvirket fagmediene – her har det virkelig skjedd mye viktig og spennende siden midten av 1990-tallet.

Les mer om foreningen og tidsskriftet her: Norsk mediehistorisk forening

De som ønsker mer informasjon om og eventuelt medlemskap i Norsk mediehistorisk forening kan når som helst ta kontakt med nestleder i foreningen, tidligere fagbladredaktør Knut Hovland – knut161@gmail.com

Annonsekampanje 2025

Her finner du årets annonser. Hent dem her!

Les også:
  • «Ikke bare er det ekstra viktig å støtte redaksjonelle medier i den utviklingen vi ser i verden rundt oss i dag. Men redaksjonelle medier er også et riktig i valg i svært mange sammenhenger for å oppnå topp-resultater i markedsføringen av produkter og tjenester», skriver Tor Arne Sandholt i dette innlegget som først ble publisert i KOM24.

  • Fagpressens redaktørforum har holdt årsmøte og valgt to nye styremedlemmer. Paal Ravnaas fortsetter som leder for forumet.

  • Fagpressens Per Brikt Olsen deltok i paneldebatt om fremtidens distribusjon for trykte publikasjoner, da Grafisk Øst arrangerte sitt vårseminar i Sarpsborg torsdag. Han påpekte at rapporten fra Odin-utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene Fagpressen representerer i distribusjonskjeden.