Mediepolitisk debatt i Arendal: Mediebransjen er lei av å vente på tiltak

Mediepolitisk debatt i Arendal: Mediebransjen er lei av å vente på tiltak

Kulturminister Trine Skei Grande blir intervjuet av Erik Waatland i Medier24 rett etter den mediepolitiske debatten på Mediebåten onsdag. Til høyre Åslaug Sem-Jacobsen fra Sp og Tage Pettersen fra Høyre. (Foto: BN).

Del: 

Kulturministeren lovet å legge fram en mediemelding før jul, da hun møtte medieorganisasjonene til debatt onsdag ettermiddag på Arendalsuka. Trine Skei Grande ønsker å framstå som om hennes departement ikke fortjener tittelen på debatten, "Mediepolitikk på vent?" Mange av motdebattantene mente at mediene har ventet lenge, og viste stadig til rapporten fra Mediemangfoldsutvalget. Geir Jørgen Bekkevold fra KrF var den eneste i debatten som nevnte viktigheten av å få fagpressen inn under det digitale mva-fritaket.

Bekkevold sa også at det er grunn til å berømme mediebransjen for tålmodigheten mens de har ventet på oppfølgingen av Mediemangfoldsutvalgets rapport som kom våren 2017.
Sammen med Tage Pettersen, mediepolitisk talsperson i Høyres stortingsgruppe, forsvarte Skei Grande at regjeringen bruker tid på å lage en grundig mediemelding som skal ta for seg alt fra skattlegging av internasjonale nettgiganter, til norske mediepolitiske virkemidler.

MBLs direktør Randi Øgrey pekte ut midlertidig fritak for arbeidsgiveravgift som det viktigste tiltaket å få fra regjeringen. Sps Åslaug Sem-Jacobsen var den av politikerne på Mediebåten som mest aktivt støttet det.
– Gapet mellom inntekter og utgifter er fortatt langtfra tettet, selv etter at vi har måttet ta avskjed med 75 redaksjonelle medarbeidere de siste årene. Det utgjør faktisk 40 prosent av redaksjonen. Nå trenger vi noen andre verktøy enn kostnadskutt, sa sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen.
Kulturministeren roste og ga anerkjennelse til medienes egen innsats for nettopp å kutte kostnader gjennom mange år, og uttrykte forståelse for at man nå er bekymret.
– Men vi har jo allerede bidratt med det mest effektive tiltaket – nemlig det digitale mva-fritaket, repliserte hun.

Adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen kommenterer etter debatten at det nok er viktigere hvordan det blir jobbet kontinuerlig overfor de ulike partienes representanter i kulturkomiteen og finanskomiteen.
– Tirsdag hadde vi et lite møte med representanter i disse komiteene fra Høyre og fra nøkkelpartiet KrF. Vi har også snakket med flere av de sentrale politikerne på bryggene her i Arendal i dag. Jeg oppfatter at de forstår dybde- og nisjejournalistikkens viktige rolle, og hvorfor det digitale mva-fritaket nå må komme på plass også for fagpressen, i løpet av året, sier Olsen.

"Mediepolitikk på vent?" var den andre av to debatter som Fagpressen var medarrangør av under Arendalsuka 2018, sammen med Norsk presseforbund, MBL, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag og Landslaget for lokalaviser. Den første debatten fant sted tirsdag og handlet om varsling i arbeidslivet. Du kan se begge debattene i opptak her.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Godal kommer fra rollen som seniorrådgiver for ledelsen ved Universitetet i Bergen, og tidligere kommunikasjonsdirektør samme sted. Han har nesten 20 års redaksjonell fartstid fra TV 2, både som redaktør og leder for politisk avdeling.
    I tillegg til å bli ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt, tar Godal også over rollen som daglig leder i LO Media. Dette skriver Frifagbevegelse.no denne uken.

  • Åtte medieorganisasjoner, som representerer en samlet norsk presse, har sendt brev til Israels statsminister Benjamin Netanyahu. I brevet ber organisasjonene om at Israel overholder sine internasjonale forpliktelser om å beskytte journalister og krever at de gir mediene umiddelbar, uavhengig tilgang til Gaza.

  • – Ideen var et redaktørstyrt magasin som skal bidra til å senke terskelen slik at offentlig ansatte bruker sin ytringsfrihet. Drive journalistikk og fremme debatt basert på alt de har å fortelle, sier redaktør Øyvind Eggen.