Suksess med nett-TV til sjøs

Suksess med nett-TV til sjøs

Fra sending i Båtmagasinets nett-TV. Publisher Ole Henrik Nissen-Lie til venstre.

Del: 

Båtmagasinet og SEILmagasinet har i år lansert nett-TV med god seeroppslutning. – Nett-TV egner seg godt for mange nisjemedier, sier publisher Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.

– I dag kan du filme med en mobiltelefon og enkelt produsere sendinger på egen nettside, sier Nissen-Lie.

Norsk Maritimt Forlag utgir blant annet Båtmagasinet og SEILmagasinet.

Båtmagasinet har i år ti nett-TV-sendinger, mens SEILmagasinet har åtte sendinger.

– I hovedsak er sendingene knyttet til bladutgivelsene. Vi tar opp video når vi er ute på reportasjer og tester, og syr dette sammen til sending fra studio, sier Nissen-Lie.

Innholdet vises på batmagasinet.no og seilmagasinet.no, og smakebiter distribueres på Youtube og Facebook for å nå ut til størst mulig publikum.

Hittil har Båtmagasinet-TV hatt 260 000 avspillinger, og SEILmagasinet-TV 250 000 avspillinger, ifølge FlowPlayer, som er spilleren Norsk Maritimt Forlag bruker.

Ny nettjournalist

– Det skjer mye spennende langs kysten, som ikke så mange andre medier bryr seg om. Vi lager reportasjer om båtliv og båtfolk, havner og farvann, kystkultur og selvsagt tester av båter og utstyr, forteller Ole Henrik Nissen-Lie.

Båtredaksjonen er nylig utvidet med en nettjournalist. Bror Sonne (23) kommer rett fra journaliststudier i London til stillingen i Norsk Maritimt Forlag. Han har tidligere seilt over Atlanteren til Karibia, og seilte i sommer til Grønland. Han styrker staben på ni medarbeidere med sine ferske kunnskaper om videojournalistikk.

God bør i 2022

Båtmagasinet og SEILmagasinet er kommersielle fagpublikasjoner, begge har satset på digitale abonnement etter modell fra avisene.

– Vi fikk et veldig godt resultat i fjor og ligger godt an i år, så blir det spennende å se hva neste år bringer, sier Nissen-Lie.

Her kan du klikke deg inn og finne nett-TV-sendinger fra Båtmagasinet.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.