Etterlyste mer ambisiøs mediepolitikk

Etterlyste mer ambisiøs mediepolitikk

Torsdag morgen var det fullt hus i Pressens hus: Kulturminister Annette Trettebergstuen (Ap) i debatt med kulturkomitemedlemmene Tage Pettersen (H), Grunde Almeland (V) og Kathy Lie (SV) om budsjettforslag og styringssignaler for mediene i 2023. Olav Utbø (Sp) deltok også i debatten. (Foto: BN).

Del: 

Kulturminister Anette Trettebergstuen måtte svare på en rekke kritiske spørsmål da presseorganisasjonene arrangerte frokostmøte i Pressens hus torsdag morgen. Ledende politikere i Stortingets kulturkomité stilte mange av spørsmålene.

Møtet hadde tittelen "Hvordan blir de neste fire årene for mediene?" og statsråden møtte et tallrikt og forventningsfullt publikum.

Debatten ble ledet av Altinget-redaktør Veslemøy Østrem. Kulturministeren møtte de mediepolitiske talspersonene Tage Pettersen (H), Kathy Lie (SV) Grunde Almeland (V) og Olav Urbø (Sp).

Trettebergstuen innledet med nettopp å snakke om hvordan de neste fire årene skulle bli for mediene.

– Det forrige Stortinget vedtok at det skal skapes mer forutsigbarhet i mediepolitikken, gjennom fireårige styringssignaler fra kulturministeren. Dette er første gang vi gir slike signaler. Hun la til at styringssignalene ikke er å betrakte som et tak: – Jeg vil si det er et gulv, sa Trettebergstuen.

Trettebergstuen måtte svare på kritikk fra flere av politikerne. Hun gjentok flere ganger at dette budsjettet ikke er ideelt, men at det må sees i lys av de vanskelige tidene og at alle statsråder har måttet ta kutt i sine budsjetter for neste år.

– Når vi innen kort tid kommer i en situasjon der vi kan bruke mer penger igjen, kommer vi til å bruke dem på mediestøtte.

Hun la også til at de nå jobber med endringene i den direkte pressestøtten, som etter planen skal inntre ved nyttår.

– Vi har fått inn veldig mange høringssvar. Vi ser på dem nå, og vil komme tilbake til dette før jul.

Les mer om hva statsråden måtte svare for i Medier24 og i Journalisten hvor du også kan se opptak av hele møtet i Pressens hus. 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.