Fagpresseleverandører krever «miljøtillegg» midt i avtaleperioden

Fagpresseleverandører krever «miljøtillegg» midt i avtaleperioden

Illustrasjonsfoto. Foto: Berit Nyman.

Del: 

I disse dager sender en rekke av de store leverandørene til Fagpressens medlemmer ut krav om ekstraordinær betaling som kompensasjon for at de har fått uforutsette prisøkninger på kraft, drivstoff og andre kostnader. Mange medlemmer kontakter oss med spørsmål vedrørende dette.

Det er spesielt trykkerier og leverandører av pakking og ferdiggjøring, som har sendt ut orienteringer om hva som er bakgrunnen for at de har besluttet å legge til såkalte «miljøtillegg» på fakturaen din. Flere leverandører opplyser at de innfører dette tillegget fra september eller oktober. Noen beskriver at de håper «tillegget» kan reverseres hvis kraftprisene normaliseres. Det er også leverandører som ikke har varslet om «tillegget» i forkant – det kommer bare som en ekstra linje på fakturaen.

Lite elegant

Fagpressen har forståelse for at våre mange gode leverandører har fått en utfordring grunnet økte kostnader som ikke har vært mulig å være forberedt på. I slike situasjoner mener vi det naturlige og kundeorienterte ville være å ta opp problematikken med sine kunder, med et håp om at kunden aksepterer å ta hele – eller deler av – den ekstraordinære byrden. Vi synes at dette er et forhold som det er naturlig å diskutere mellom avtalepartene.

Når flere leverandører nå ensidig og uten dialog velger å sende ut likelydende orientering om at det legges til et miljøtillegg, er det både uelegant og i de fleste tilfeller direkte avtalebrudd. Slike prisendringer midt i en avtaleperiode har ikke avtalerettslig støtte hvis avtalen ikke åpner for prisendring i avtaleperioden. Prisvekst er ikke «force majeure».

Prisjusteringer ved årsskiftet

De fleste avtaler relatert til de 186 papirutgavene våre medlemmer utgir, skal prisreguleres med KPI ved årsskiftet. En slik KPI-regulering vil ta opp i seg prisutviklingen, inkludert på kraft og drivstoff, for de siste tolv månedene.

Når mange leverandører velger å transportere sine ekstraordinære kostnader over på sine kunder, et par måneder før de likevel kan justere prisene med KPI, så anbefaler vi medlemmene våre å være spesielt oppmerksomme.

Det vil ikke bli enkelt å skille mellom et helt nytt «miljøtillegg» og KPI, og det skapes en åpenbar fare for at prisene i 2023 økes for mye.

Fagpressen har forståelse for at det er nødvendig å øke priser nå. Samtidig oppfordrer vi leverandører til fagpressen å gå i dialog med sine kunder. Ensidige orienteringer som ikke støttes av inngåtte avtaler, er ikke god kundeservice. Vi har tro på at fagmedier er ansvarlige kunder som forstår uføret leverandørene har kommet i. Vi oppfordrer derfor til dialog, det ville vært litt mer elegant!

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.