Utgiverrollen

Utgiverrollen

Del: 

Bevissthet i rollen som utgiver, handler om å legge til rette for god journalistikk innenfor de områder publikasjonen er satt til å dekke.
Dette er de viktigste områdene utgiver har ansvar og beslutningsmyndighet for:

Utgiver har ansvar for å

  • definere formålet med utgivelsen, gjennom formålsparagrafen
  • vedta økonomiske rammer (budsjetter og regnskap)
  • ansette og eventuelt avsette redaktør
  • ​avgjøre selskaps-/organisasjonsform for utgivelsen. De to vanligste modellene er: 
  1. ​Integrert i eiers selskap/organisasjon
  2. Skilt ut i egen juridisk enhet (AS, stiftelse eller annet) 

Utover disse ansvarsområdene er det redaktørens jobb å fylle mediet med innhold, forme mediets meninger (også der redaktørens meninger går på tvers av utgivers) og å ansette og lede redaksjonell stab. Dette er hjemlet i Lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte journalistiske medier (medieansvarsloven) og Redaktørplakaten, som alle Fagpressens medlemmer er forpliktet av. Redaktøren er ansvarlig overfor utgiver og utgivers definerte formål med publikasjonen. Kommer redaktøren i uløselig konflikt med mediets grunnsyn, plikter han/hun å fratre som redaktør.

Fagpressen bidrar med råd og veiledning til utgivere. Konflikter som måtte oppstå mellom utgiver og redaktør, løses ofte gjennom klargjøring av roller og ansvar. Vår erfaring er at en god og tydelig formålsparagraf ofte mangler, og dermed ligger veien åpen for at redaksjon og utgiver har ulike oppfatninger om hvilket journalistisk produkt som skal utgis. Ta gjerne kontakt med oss dersom dere vil etablere eller revidere formålsparagrafer og vedtekter, og ellers når dere har behov for det.

Formålsparagrafen bør beskrive: 

  • Mediets grunnsyn/hensikten med utgivelsen
  • Forpliktelsen til å følge redaktørplakaten og presseetikken
  • Ambisjoner om å sette dagsorden i samfunnsdebatten (utover egen målgruppe

I tillegg kan eventuelt målgrupper, hovedstoffområder og publiseringskanaler beskrives i formålsparagrafen. 

 

 


 

Forholdet mellom utgiver og redaktør (redaksjon) kan visualiseres slik som i tegningen ovenfor: Det er utgiver som fastsetter rammene, bokstavelig talt, mens innholdet er redaktørens ansvarsområde. Bilderammen består av de komponentene som er listet opp ovenfor som utgivers ansvar. Det er viktig at alt dette er på plass, for at rammen skal fungere. Da er det nemlig etablert et definert område – et "lerret" – som redaktøren skal fylle med innhold.

For medier som eies og utgis av organisasjoner og foreninger:
Mange utgivere driver et omfattende og bredt kommunikasjonsarbeid i tillegg til å utgi medier. I slike tilfeller er det viktig å understreke at dette ikke må gå på bekostning av redaksjonell uavhengighet. Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten må ikke utfordres. Dette innebærer at det bør være: 

  • formelle og reelle skiller mellom kommunikasjonsavdeling og redaksjon
  • at redaktøren eller ansatte i redaksjonen ikke også jobber med kommunikasjon
  • at redaktøren alene avgjør hva som publiseres i mediets kanaler (Redaktørplakaten)
  • at leserne til enhver tid stoler på mediets uavhengighet og troverdighet

Snakk godt sammen for å unngå konflikter og be gjerne om råd fra Fagpressen ved behov. 
 

Forholdet mellom utgiver og redaktør er beskrevet i et nytt notat med samme navn. Notatet gir en god oversikt over hvilke lover og avtaler som danner rammebetingelsene for medier i Norge. Her er også noen kortfattede beskrivelser av de vanligste organisasjonsformene i Fagpressen, samt noen gode råd. Last ned notatet ved å klikke her: 

Berit Nyman


Tlf: 934 33 345
bn@fagpressen.no

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!