Lesertall med Kantar Media
Lesertall fra Kantar Media
Mediebransjen måles på mange områder og de offisielle opplagstallene for papirbaserte utgaver, får bransjen bekreftet enten fra Fagpressen eller Mediebedriftenes landsforening (MBL).
- Det er viktig å bruke offisielle og godkjente opplags- og lesertall. De offisielle tallene er viktig overfor nye og eksisterende annonsører. Det er også viktig å vise utgiver hvor mange som faktisk leser bladet de gir ut. Dette er også de korrekte tallene å bruke i medieplanen, sammen med de godkjente opplagstallene, forklarer Kjartan Tyvand.
Lesertall
Siden 2015 har Fagpressen og Kantar Media publisert offisielle lesertall for alle blader som er medlem av Fagpressen. Kantar Media har utviklet et internasjonalt anerkjent konsept for beregning av lesere for alle blader som er medlem av Fagpressen. Lesertallene fra Kantar er det som heter «modellerte lesertall». Det betyr at lesertallet er beregnet ut fra ulike nøkler som Kantar har utviklet gjennom mange år. Fagpressens opplagskontroll, og distribusjonsfordelingen der, er viktige elementer i beregningen av lesertallet. Alle medlemmer i Fagpressen som er opplagskontrollert, kan få kjøpt modellerte lesertall.
Små og mellomstore blader
Fagpressen tilbyr økonomisk støtte til kjøp av lesertall fra Kantar med kr 2500,-. Da blir prisen hos Kantar kun kr 4500,- . Fullpris er kr 7000,-. Ønsker du å motta støtte til å kjøpe lesertall for fagbladet ditt, så send en svært enkel søknad på e-post til Camilla på cgb@fagpressen.no, merk den gjerne med "Søknad om modellerte lesertall".
Store opplag
For å bli med på Magasin- og ukepressemålingen, kan du kontakte Katja Møglestue.
Her finner du lesertallene for 2023 (link til Kantar)
Leserkretsundersøkelser
Formålet med leserkretsundersøkelser er å fremskaffe leserdokumentasjon for redaksjonell utvikling og annonsesalg. Undersøkelsene gjennomføres på web (med e-postutvalg) blant bladets abonnenter/medlemmer.
Ønsker du pristilbud på leserkretsundersøkelse ta kontakt med Nils Petter Strømmen.