Lesertall med Kantar Media
Lesertall fra Kantar Media
Mediebransjen måles på mange områder.
Offisielle opplagstall for papirbaserte utgaver får bransjen bekreftet enten fra MBL eller Fagpressen.
Lesertall
Siden 2015 har Fagpressen og Kantar Media publisert offisielle lesertall for alle blader som er medlem av Fagpressen. Kantar Media har utviklet et internasjonalt anerkjent konsept for beregning av lesere for alle blader som er medlem av Fagpressen. Beregningene tar utgangspunkt i offisielle og tilgjengelig data fra Fagpressenøkkelen og distribusjonsfordelingen til hvert enkelt blad. Bladene må være godkjent av Fagpressens Opplagskontroll. Modellen bygger på en rekke faktorer som bidrar til å forklare lesertallet for et enkelt fagblad, for eksempel fagpressenøkkel og distribusjonsfordeling.
Små og mellomstore blader
Alle blader som er opplagskontrollerte av Fagpressen kan få modellerte lesertall for 5500 kr. (2019)
Ønsker du modellerte lesertall for ditt fagblad ta kontakt med Katja Møglestue.
Store opplag
For å bli med på Magasin- og ukepressemålingen, kan du kontakte Katja Møglestue.
Leserkretsundersøkelser
Formålet med leserkretsundersøkelser er å fremskaffe leserdokumentasjon for redaksjonell utvikling og annonsesalg. Undersøkelsene gjennomføres på web (med e-postutvalg) blant bladets abonnenter/medlemmer.
Ønsker du pristilbud på leserkretsundersøkelse ta kontakt med Cesilie Bollingmo.
Her er de siste offisielle lesertallene.
Kurs og arrangementer
Onsdag 1. juni skal vi dele ut årets priser og feire alle vinnerne! Prisfesten foregår i Pressens hus fra kl 17.00. Arrangementet er i ferd med å bli fullt, men send epost til bn@fagpressen.no for å stå på venteliste!
FIPP er Fagpressens internasjonale organisasjon, og de arrangerer store konferanser annet hvert år. Årets konferanse ved Lisboa blir den første etter pandemien.
Påmelding innen mandag 31. januar gir rabatt på 1000 euro pr person.
Norsk Tidsskriftforening tilbyr kurs i musikk-kritikk over tre ettermiddagssamlinger, den første 7. juni. Kursene er støttet med vederlagsmidler fra Fagpressen.
Les mer om innholdet i kurset, og meld deg på hos Tidsskriftforeningen.