Måling av digital trafikk med Kilkaya

Måling av digital trafikk med Kilkaya

Del: 

Kilkaya bruker tilsvarende måleskript som alle andre mediekanaler måles etter. Dermed benytter fagmediene samme type maskinmålte tall som resten av mediebransjen. 

Flere av Fagpressens nettsteder har hittil brukt Comscore. Denne målingen er basert på tredjeparts cookies (informasjonskapsler) som er i ferd med å bli forbudt og dermed må fases ut. Derfor vil også Fagpressen fase ut denne målingen i løpet av 2022, til fordel for målingen fra Kilkaya – som baseres på førsteparts cookies.

Det er essensielt i dagens mediemarked å kunne dokumentere størrelse og utbredelse på en måte som er offisielt godkjent og lik for alle deltakerne. Dette kan bare gjøres av en uhildet tredjepart. Troverdigheten til et medium er helt avhengig av det.

Norsk målepartner

Fagpressen har tegnet avtale med det norske selskapet Kilkaya AS (tidligere Linkpulse) om å tilby en ny og framtidsrettet digitalmåling for medlemmene. Denne løsningen vil ivareta medlemmenes behov for digital dokumentasjon. Fagpressen vil finansiere målingen gjennom dagens medlemskontingent, slik at målingen blir kostnadsfri for samtlige medlemmer.

Redaksjonelt dashbord

Kilkaya tilbyr også at Fagpressens medlemmer kan abonnere på deres redaksjonelle dashbord som gir full oversikt over hva som leses, og når og hvor lenge saker blir lest på din nettside. Denne funksjonaliteten ligger i skriptet som brukes til maskinmålingen, og Fagpressen har framforhandlet halv pris for medlemmer i Fagpressen.

Hvordan bli med?

Den nye målingen skjer ved at alle medlemmene legger et lite skript inn på nettsiden sin. Dette skriptet vil hver enkelt redaksjon få av Kjartan Tyvand i Fagpressen. 

Hva blir målt i Kilkaya?

Kilkaya-skriptet måler:
Sidevisninger, unike brukere og sesjoner pr. domene på desktop (inkludert tablet)
Sidevisninger, unike brukere og sesjoner pr. domene på mobil
Sidevisninger, unike brukere og sesjoner pr. domene totalt

Fagpressen sender ut dokumentasjonen som forklarer hva alle Fagpressens medlemmer må gjøre for at Kilkaya skal kunne logge disse dataene pr. domene. Fagpressens medlemmer er ansvarlige for at taggingen er korrekt, og bør i samarbeid med Fagpressen kvalitetssikre at tallene fra Kilkaya stemmer med egne analyser. Det må etableres en egen databehandleravtale mellom Kilkaya og Fagpressen, før målingen kan iverksettes, fordi det settes en førsteparts-cookie når en bruker besøker nettsiden til et av Fagpressens medlemmer.

Avtalen innebærer

Fagpressen sender ut informasjon til alle medlemmer om hva som skal gjøres for å bli med i målingen. Fagpressen følger opp de medlemmene som ikke har tagget riktig, eller ikke har fått lagt inn skript. Kilkaya verifiserer at skript er lagt inn, og måler riktig på desktop og mobil. Topplister pr. KPI /domene med aggregerte tall for i går, blir tilgjengelige i et dashboard i Kilkaya for alle Fagpressens medlemmer.

Ta kontakt med Kjartan Tyvand på kt@fagpressen.no eller tlf. 926 65 017

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 08. des
Kl.: 
13:30 til 21:00
Passer for: 
Alle

INMAs årlige "8 minutes"-konferanse byr på en perlerad med skarpe og inspirerende innledere om alt som har med digitalt markedsarbeid å gjøre. Alle medlemmer i Fagpressen får én gratis billett hver.

Dato: 
Onsdag 25. Jan
Kl.: 
10:00 til 15:00
Passer for: 
Redaktører
Utgivere

25. januar inviterer Fagpressen igjen utgivere og redaktører til en dag som gir dere en oppdatert kompetansepakke og en stor dose inspirasjon.
Arne Jensen, tidligere generalsekretær, nå seniorrådgiver, i Norsk Redaktørforening er en nestor i å veilede pressefolk. Han har skreddersydd og leverer denne kraftpakken med kompetanse, på én dag.
Tilbakemeldingene fra deltakerne i høst var svært gode – du finner noen av dem nedenfor.

Dato: 
Torsdag 16. Mar til Fredag 17. Mar
Kl.: 
09:00 til 14:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

PUFF-konferansen for journalister og skrivende redaktører i Fagpressen blir 16. og 17. mars 2023. Programmet er i godt arbeid, og du kan allerede melde deg på!