Hvorfor bli medlem

Hvorfor bli medlem?

Del: 

Medlemmene i Fagpressen representerer et stort mangfold når det gjelder bransjer, tema og størrelse. 
220 medier har valgt å knytte seg til Fagpressen, og vi har plass til flere.

Vi ønsker å inspirere, støtte og gi faglig påfyll til uavhengige fagmedier.  

Mediepolitikk og kompetanseheving er grunnpilarene i Fagpressen.
Vi taler fag- og nisjemedienes sak overfor myndigheter og er en aktiv høringsinstans, for både trykte og digitale medier. Når du er medlem i Fagpressen, blir også din stemme med videre.

Vi legger stor vekt på å se fremover og være i forkant av medieutviklingen. Gjennom et stort antall kurs, konferanser, seminarer, studieturer og andre arrangementer, gir vi faglig påfyll innen relevante områder. Samtidig skapes et aktivt og inspirerende nettverk.

Fagpressens medlemmer forplikter seg til å følge de presseetiske retningslinjene i Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten.

Vi tilbyr:

  • Rammeverk og rådgivning som sikrer redaksjonell uavhengighet
  • Faglig nettverk
  • Sosialt nettverk
  • Mulighet til å påvirke mediepolitikk
  • Kompetanseheving gjennom kurs, konferanser, seminarer
  • Kompetansestøtte
  • Pressekort
  • Rådgivning i redaksjonelle spørsmål
  • Rådgivning i utgiverspørsmål

 

"Mine journalister har begynt å bruke Fagpressen flittig. Fire journalister deltok på Fagpressens gravekurs, og det gir oss godt grunnlag for å lage bedre journalistikk." - Redaktør Nina Kristiansen, forskning.no

 

"Gjennom medlemskapet i Fagpressen har vi fått kontakt med kolleger i andre medier som vi diskuterer og samarbeider med."- Redaktør Helge Øgrim, journalisten.no

 

"Ved å bruke medlemskapet aktivt, har jeg lært mye nytt som har gitt inspirasjon til å viderutvikle mitt nettsted. I tillegg har jeg engasjert meg som leder av redaktørforum, hvor vi blant annet arrangerer PUFF-konferansen for journalister og redaktører i fag- og nisjemediene."- Redaktør Jan E. Espelid, golferen.no

 

 

Søk medlemskap her
Hva koster medlemskap

Fakta om medlemmene

  • 220 medlemmer
  • ca 1 200 medarbeidere
  • Samlet opplag er på 4,4 millioner
  • Den netto totale omsetningen i Fagpressen er ca 570 millioner
  • Opplaget varierer fra ca 400 til 340 000 pr utgivelse
  • I gjennomsnitt kommer et blad ut åtte ganger i året og har ca 21 000 i opplag
  • Det er 29 heldigitale medlemmer
  • De 20 største bladene står for 80% av annonseomsetningen
  • Annonseomsetningen på nett er 21,6% (2015)
  • 50% av medlemsbladene har opplag under 5 400 eksemplarer
  • 8% av medlemmene har opplag over 60 000 eksemplarer
  • Mediene representerer yrke, fag, bransje og interesse.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 26. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:30
Passer for: 
Redaktører

På dette digitale kurset får du en innføring i redaktøransvaret, og hvilke viktige verktøy du har som redaktør. Du får hjelp til å tydeliggjøre ditt redaksjonelle prosjekt og gode råd om hvordan du klargjør redaktørrollen overfor eierne dine.

Dato: 
Torsdag 11. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

2020 har vært et dramatisk år for mange, med pandemi og nedstenging. Hvordan har det gått med Fagpressen og andre medier – og hva kan vi forvente framover? Hvordan kan vi rigge oss i Fagpressen for å ta en større del av inntektene? Dette får vi vite mer om og diskutere på Markedsforums "Trender 2021".
Meld deg på i dag! Få gjerne med deg kolleger, så er det lettere å diskutere hva som passer for deg og ditt blad/nettsted etter seminaret. Alle påmeldte får tilsendt lenke til Teams før arrangementet.

Dato: 
Onsdag 28. Apr
Kl.: 
10:00 til 16:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Dette kurset er for journalister og reportasjeledere/redaktører som ønsker å jobbe mer med undersøkende journalistikk, og som trenger flere verktøy for dette arbeidet. Kurset går over tre samlinger.
Du kan søke kompetansestøtte til dette kurset.