Norges viktigste mediekanal?

Norges viktigste mediekanal?

Del: 

Pålitelig journalistikk fra A til Å

 

Med over 1,3 millioner månedlige lesere på nett og et samlet årlig papiropplag på nesten 30 millioner eksemplarer, er Fagpressen en betydelig mediekanal – og en betydningsfull samfunnsaktør.

Organisasjonen består av over 215 yrkesgrupper og interesseorganisasjoner – fra A til Å. Hver av disse har en redaksjon som lager uavhengig og balansert journalistikk for våre mange engasjerte lesere.

Gir oss en unik styrke
Innen Fagpressen finner du advokater, bilister, fiskere, golfere, huseiere, landbrukere, musikere, pensjonister og sykepleiere – blant mange andre. Dermed er vi et speilbilde av Norge og representerer en stor kanal i medielandskapet. Kanskje den største. Det gir oss en unik styrke.

I denne kampanjen ønsket vi å løfte og synliggjøre både styrken og bredden vi har innen Fagpressen. Samtidig vil vi vise at hvert enkelt medlem har sin egenart og er selvstendige kanaler.

Vi valgte å illustrere budskapet gjennom å leke litt med alfabetet. Bredden vår er visualisert gjennom å kombinere bokstavene – fra A til Å – med noen av de mange ulike yrkene, interessene og organisasjonene som finnes blant medlemmene i Fagpressen.

Illustrasjonene har elementer av gjenkjennelse og originalitet i seg, samtidig skal de være iøynefallende. Uttrykket er seriøst, men med et glimt i øyet.

 

 

Per Brikt Olsen er administrerende direktør i Fagpressen. Han er stolt av organisasjonen han leder – og litt overrasket over de sterke tallene.

–Fagpresse er sterkt tematisert. Samtidig er den samlede bredden en styrke, sier han og legger til:

– De digitale tallene målt av Comscore/Kantar overrasker selv oss – i positiv forstand. Mange av våre medlemmer er fortsatt litt i den digitale «startblokka». Vi forventer derfor en god vekst når enda flere medlemmer satser mer på digital distribusjon av sin journalistikk.

På en vanlig måned er rundt 5,5 millioner nordmenn på nett. Så mange som en tredel av disse er altså innom et av nettstedene i Fagpressen månedlig. Dessuten økte papiropplaget for 13. året på rad i 2017.

- Vi merker ogå en økende interesse fra annonsører. Hos Fagpressens 215 medlemmer blir annonser plassert i et relevent miljø med høyt leserengasjement og målrettet lesing av stoffet, sier Per Brikt Olsen.

 

Illustrasjonene fra A til Å

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen onsdag 5. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 21. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Mediebransjen har gjennomført en ny felles undersøkelse av seksuell trakassering, som oppfølging av undersøkelsen i 2017. Resultatene legges fram på en pressekonferanse tirsdag 21. januar kl 10.00, hos Amedia. Vær ute i god tid – det kan være kø i registreringen! Meld deg på her.

Dato: 
Tirsdag 28. Jan
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Er du smittet av en språksykdom? Det er fort gjort å bli, men frykt ikke. Bli med på vårens første språkmorgen og få medisin som virker!

Dato: 
Torsdag 06. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:15
Passer for: 
Markedsførere
Annonseselgere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hva kan jeg gjøre for å øke inntektene? Hvordan øke inntektene gjennom brukerbetaling?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, mens også fremtidsutsikter og råd. Ta gjerne med en kollega så blir det lettere å gjennomføre endringer internt etterpå.

Vi avslutter med litt mat og hyggelig samvær.