Norges viktigste mediekanal?

Norges viktigste mediekanal?

Del: 

Pålitelig journalistikk fra A til Å

 

Med over 1,3 millioner månedlige lesere på nett og et samlet årlig papiropplag på nesten 30 millioner eksemplarer, er Fagpressen en betydelig mediekanal – og en betydningsfull samfunnsaktør.

Organisasjonen består av over 215 yrkesgrupper og interesseorganisasjoner – fra A til Å. Hver av disse har en redaksjon som lager uavhengig og balansert journalistikk for våre mange engasjerte lesere.

Gir oss en unik styrke
Innen Fagpressen finner du advokater, bilister, fiskere, golfere, huseiere, landbrukere, musikere, pensjonister og sykepleiere – blant mange andre. Dermed er vi et speilbilde av Norge og representerer en stor kanal i medielandskapet. Kanskje den største. Det gir oss en unik styrke.

I denne kampanjen ønsket vi å løfte og synliggjøre både styrken og bredden vi har innen Fagpressen. Samtidig vil vi vise at hvert enkelt medlem har sin egenart og er selvstendige kanaler.

Vi valgte å illustrere budskapet gjennom å leke litt med alfabetet. Bredden vår er visualisert gjennom å kombinere bokstavene – fra A til Å – med noen av de mange ulike yrkene, interessene og organisasjonene som finnes blant medlemmene i Fagpressen.

Illustrasjonene har elementer av gjenkjennelse og originalitet i seg, samtidig skal de være iøynefallende. Uttrykket er seriøst, men med et glimt i øyet.

 

 

Per Brikt Olsen er administrerende direktør i Fagpressen. Han er stolt av organisasjonen han leder – og litt overrasket over de sterke tallene.

–Fagpresse er sterkt tematisert. Samtidig er den samlede bredden en styrke, sier han og legger til:

– De digitale tallene målt av Comscore/Kantar overrasker selv oss – i positiv forstand. Mange av våre medlemmer er fortsatt litt i den digitale «startblokka». Vi forventer derfor en god vekst når enda flere medlemmer satser mer på digital distribusjon av sin journalistikk.

På en vanlig måned er rundt 5,5 millioner nordmenn på nett. Så mange som en tredel av disse er altså innom et av nettstedene i Fagpressen månedlig. Dessuten økte papiropplaget for 13. året på rad i 2017.

- Vi merker ogå en økende interesse fra annonsører. Hos Fagpressens 215 medlemmer blir annonser plassert i et relevent miljø med høyt leserengasjement og målrettet lesing av stoffet, sier Per Brikt Olsen.

 

Illustrasjonene fra A til Å

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen 8. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 26. Feb
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere

Hvordan sikre maks utbytte av tid og ressurser brukt på sosiale plattformer? Her kommer kursrekken du har ventet på! Sett av disse fire datoene, og bli ekspert:
14. og 26. februar, 5. og 12. mars.

Dato: 
Tirsdag 26. Feb
Kl.: 
15:30 til 17:00
Passer for: 
Redaktører

Fagpressens redaktørforum holder sitt årsmøte tirsdag 26. februar 2019.

Meld deg på i skjemaet, senest fredag 22. februar.

Dato: 
Onsdag 27. Feb
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere

Hengte eller hang? Er det lov å skrive "forhåndsregel"? Resultatene fra språktesten på Fagpressedagen viser at mange trenger en oppfriskning av grammatikk- og rettskrivningskunnskapene. Dette minikurset gir deg svar på spørsmål mange lurer på, og du får luket ut de verste gjengangerne.
Det ble ikke plass til alle interesserte på første runde, så vi tar dette kurset en ekstra gang!