Norges viktigste mediekanal?

Norges viktigste mediekanal?

Del: 

Pålitelig journalistikk fra A til Å

 

Med over 1,3 millioner månedlige lesere på nett og et samlet årlig papiropplag på nesten 30 millioner eksemplarer, er Fagpressen en betydelig mediekanal – og en betydningsfull samfunnsaktør.

Organisasjonen består av over 215 yrkesgrupper og interesseorganisasjoner – fra A til Å. Hver av disse har en redaksjon som lager uavhengig og balansert journalistikk for våre mange engasjerte lesere.

Gir oss en unik styrke
Innen Fagpressen finner du advokater, bilister, fiskere, golfere, huseiere, landbrukere, musikere, pensjonister og sykepleiere – blant mange andre. Dermed er vi et speilbilde av Norge og representerer en stor kanal i medielandskapet. Kanskje den største. Det gir oss en unik styrke.

I denne kampanjen ønsket vi å løfte og synliggjøre både styrken og bredden vi har innen Fagpressen. Samtidig vil vi vise at hvert enkelt medlem har sin egenart og er selvstendige kanaler.

Vi valgte å illustrere budskapet gjennom å leke litt med alfabetet. Bredden vår er visualisert gjennom å kombinere bokstavene – fra A til Å – med noen av de mange ulike yrkene, interessene og organisasjonene som finnes blant medlemmene i Fagpressen.

Illustrasjonene har elementer av gjenkjennelse og originalitet i seg, samtidig skal de være iøynefallende. Uttrykket er seriøst, men med et glimt i øyet.

 

 

Per Brikt Olsen er administrerende direktør i Fagpressen. Han er stolt av organisasjonen han leder – og litt overrasket over de sterke tallene.

–Fagpresse er sterkt tematisert. Samtidig er den samlede bredden en styrke, sier han og legger til:

– De digitale tallene målt av Comscore/Kantar overrasker selv oss – i positiv forstand. Mange av våre medlemmer er fortsatt litt i den digitale «startblokka». Vi forventer derfor en god vekst når enda flere medlemmer satser mer på digital distribusjon av sin journalistikk.

På en vanlig måned er rundt 5,5 millioner nordmenn på nett. Så mange som en tredel av disse er altså innom et av nettstedene i Fagpressen månedlig. Dessuten økte papiropplaget for 13. året på rad i 2017.

- Vi merker ogå en økende interesse fra annonsører. Hos Fagpressens 215 medlemmer blir annonser plassert i et relevent miljø med høyt leserengasjement og målrettet lesing av stoffet, sier Per Brikt Olsen.

 

Illustrasjonene fra A til Å

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 17. Mar
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere

På den tredje av vårens tidlige språkøkter lærer du å skrive slik at søkemotorene lettere finner sakene dine.

Dato: 
Torsdag 19. Mar til Fredag 20. Mar
Kl.: 
09:00 til 17:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

På PUFF 2020 møter du Kristian Ervik med saken "Kontainer-babyen" som Åsted Norge-redaksjonen laget for TV2 i fjor. Dessuten møter du journalistene fra Avisa Nordland som laget den prisbelønte saken "Mia – jenta ingen kunne hjelpe." Klikk og se hele det innholdsrike programmet.
Meld deg på PUFF!

Dato: 
Torsdag 26. Mar
Kl.: 
14:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

Fagpressens årsmøte holdes torsdag 26. mars på Litteraturhuset. Det skal holdes valg til fem av plassene i styret. Hvert medlem i Fagpressen har én stemme - meld deg på.
Hvis du har forslag som du ønsker behandlet på årsmøtet, må dette sendes til styret i Fagpressen senest torsdag 27. februar som er fire uker før årsmøtet (jfr. Fagpressens vedtekter).