7. Sletterutiner

7. Sletterutiner

Del: 

Retting og sletting av personopplysninger

Virksomheten skal rette eller slette opplysninger om deg når de er feilaktige, mangelfulle eller unødvendige.

Virksomheter kan rette mangelfulle personopplysninger ved å markere dem og supplere med korrekte opplysninger, eller slette dem.

Hvis opplysningene har betydning som dokumentasjon, skal de markeres og så suppleres med korrekte opplysninger. Dette er den riktige fremgangsmåten når en feilaktig opplysning kan få betydning, for eksempel om den ligger til grunn for et vedtak i en barnefordelingssak.

Unødvendige personopplysninger skal slettes

Virksomheten skal slette opplysninger som ikke lenger er nødvendige for å gjennomføre formålet med behandlingen. Dette gjelder selv om opplysningene ikke er mangelfulle.

Dersom et dokument blir åpenbart misvisende etter sletting av opplysninger, og det ikke er mulig å supplere med de korrekte, skal hele dokumentet makuleres.

Datatilsynet kan pålegge sletting

Datatilsynet kan bestemme at en virksomhet må slette personopplysninger når tungtveiende personvernhensyn tilsier det. Dette gjelder selv om opplysningene vil kunne ha betydning som dokumentasjon. Opplysninger som slettes skal erstattes med registrering av korrekte og fullstendige opplysninger dersom det ligger til rette for det.

Retting og sletting omtales i personopplysningsloven §27 og §28.

kilde: datatilsynet

Mer om retting og sletting av personopplysninger finner du her.

 

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 22. aug
Kl.: 
15:00 til 17:00
Passer for: 
Redaktører
Dato: 
Onsdag 11. sep
Kl.: 
09:00 til 11:00
Passer for: 
Redaktører
Utgivere

Onsdag 11. september inviterer Fagpressen til frokostmøte og gir deg flere gode innspill til budsjettarbeidet for 2020. Medlemskap i Fagpressen lønner seg, nå og i framtiden! Kom på P-hotels, fra kl 8.30 og få deg frokost - med mye nyttig attåt.

Dato: 
Tirsdag 17. sep
Kl.: 
08:30 til 16:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Markedsforum inviterer til Kick-off 17. september. Tema i år er innovasjon, merkevarebygging, nyhetsbrev, hvordan skaffe inntekter i dag, hvordan lykkes med content (innholdsmarkedsføring) og enda litt mer.  Meld deg på i dag - og ta gjerne med kolleger - noe som kan lette gjennomføringen av eventuelle nye tiltak etter seminaret.