Støtte til Ukraina i stedet for julegave

Støtte til Ukraina i stedet for julegave

Oksana Brovko, leder for Regional Publishers of Ukraine, under besøket i Pressens hus i november. Fagpressen bidrar i år med støtte til et mediefond som kanaliserer pengene videre til utstyr som setter journalister, redaktører og fotografer i stand til å jobbe til tross for krigen. (Foto: BN).

Del: 

Fagpressen velger i år å støtte ukrainsk presse med en pengesum som går til utstyr som setter dem i stand til å jobbe ute i felten, og til tross for strømbrudd.
– Vi gjør dette i stedet for å gi julegaver, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

Organisasjonen Ukrainian Media Fund er etablert som kanal for å formidle denne typen støtte. Utgiverorganisasjoner i hele Norden og flere europeiske land har allerede sendt støtte, og MBL i Norge har tatt initiativ overfor presseorganisasjonene her.

Leder for Regional Publishers of Ukraine, Oksana Brovko, var tidligere i høst på besøk i Oslo, invitert av blant annet MBL. Under et arrangement i Pressens hus fortalte hun og hennes kolleger om forholdene pressen i Ukraina nå arbeider under. De rystende historiene de kunne fortelle understreker viktigheten av å bidra til deres viktige arbeid med grunnleggende tiltak.

– Fagpressen gir 7500 kroner. Pengene vil i første rekke gå til innkjøp av "powerbanks" og lamper, forteller Per Brikt Olsen.

– Det er også mulig for medlemmer i Fagpressen å gi støttebeløp til dette fondet. Følg denne lenken – et godt stykke ned på siden finner du knappen for donasjoner, sier Olsen.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.