Redaksjonell arbeidsuke
Redaksjonell arbeidsuke
- Det var et ti minutters kræsjkurs i Labrador og så var jeg i gang, sier Camilla Briså i Fagpressen.
Jeg har hatt redaksjonell arbeidsuke hos Utdanningsnytt. Nyttig kunnskap er ervervet etter å ha deltatt på morgenmøter hvor plan for dagen gjennomgås. Det har vært diskusjon av titler på saker og ingresser og jeg har fått skrive egne saker og snakket med kilder. Ikke minst har jeg pratet mye med dyktige journalister som både skriver gla’ saker og som skriver om vanskelige temaer som mobbing i klasserommet, voksende byråkrati og lærere som lønnstapere.
Ikke minst har jeg brukt Labrador – det digitale programmet som veldig mange redaksjoner etter hvert har begynt å bruke til publisering. Jeg fikk et ti minutters kræsjkurs og så var jeg i gang. Jeg startet med noe enkelt; et leserinnlegg som skulle redigeres. Labrador er overraskende enkelt. Med «trekk», «skyv» og «slipp», kom jeg veldig langt. Jeg lærte en gang et morsomt ord, nemlig wysiwyg. «What you see is what you get» - det kom virkelig til sin rett her. Man sitter og jobber «inne i avisen» og ser med en gang hvordan saken vil se ut når den publiseres. Ganske så kjekt. En fordel er det jo også at Fagpressen har en egen rammeavtale med Labrador.
Kommunale sakslister er en artig greie. Her finnes det mye interessant å ta tak i. Et enkelt notat fra en kommunedirektør til et utvalg i kommunen, kan bli en svært så interessant sak. Det redaktøren og jeg trodde skulle bli en enkel sak, ble mer komplisert fordi en av kildene ikke ønsket å stå ved sitatene sine. Sitatsjekken gikk frem og tilbake på e-post, i tillegg til å bli diskutert på telefon. Og jo, det er redaksjonen som velger sakens vinkling. Jeg merket at jeg ble litt svett da hen ønsket å trekke det som var blitt sagt i en tidligere samtale. Men etter de nevnte rundene og en avsluttende prat på telefonen, ble det hele landet på en god måte. Det var en lærerik runde for meg.
Bidrag til fredagens quiz på nyhetsnettstedet ble det også mulighet til. Test deg gjerne her.
Ellers har vi ledd mye av alle kommentarene som kom etter at Utdanningsnytt publiserte denne om barnehagen som hadde reist til «Granka». Og nei, barnehagen dro ikke på ordentlig, de bare lekte at de reiste.
Jeg har lært mye om hvordan en litt større redaksjon i Fagpressen jobber fra dag til dag, og det ble en svært god arbeidsuke hos Utdanning/Utdanningsnytt. En stor takk sendes til redaktør Kaja Mejlbo og resten av gjengen i fagbladet som ryddet kontorpult og tok meg imot med åpne armer!