Priser til =Oslo
Priser til =Oslo
Gatemagasinet =Oslo har vunnet to internasjonale priser, for beste tilstedeværelse på nett og beste design.
59 gatemagasiner fra 30 land deltok i INSP Awards (International Network of Streetpapers). Juryen berømmet =Oslo for at det følges av over 50 000 på Facebook. På én enkelt Facebook-post har =Oslo nådd ut til rundt en million mennesker, gjennom deling og engasjement hos følgerne. I tillegg er =Oslo svært aktive på Instagram, Snapchat og Twitter. Dette gjør det enklere for magasinet å nå tre av sine mål: å være et talerør for gatas folk, synliggjøre marginaliserte grupper i samfunnet og endre publikums holdninger til disse gruppene.
Designprisen ble tildelt med denne begrunnelsen: "...en ren og minimal estetikk gir de sterke fotografiske bidragene den plassen de trenger for å gjøre inntrykk. Juryen liker den klassiske, veldig lesbare stilen og den fremragende bruken av flater".
- Dette er en stor heder. Det er skarp konkurranse og høy kvalitet på bidragene i INSP Awards. Blant annet deltar The Big Issue, som har utgivelser i mange land. En rekke av de deltakende magasinene har langt større ressurser enn oss, sier ansvarlig redaktør Lars Aarønæs i =Oslo.
=Oslo er Norges eldste gatemagasin. Det ble startet i 2005 og drives av en ideell stiftelse. Samlet opplag for hver utgivelse ligger mellom 15 000 og 20 000 eksemplarer. Selgeren beholder halvparten av salgssummen.
- Vi er avhengig av gode selgere. På denne måten har de mulighet til å gjøre en meningsfull jobb, sier Aarønæs.