Er distribusjon på dørmatter identifiserende?

Er distribusjon på dørmatter identifiserende?

Datatilsynet snur i sin rådgivning: Dørmatte-distribusjon av blad fra fagforening er likevel ikke nødvendigvis et problem under ny personvernlov, men er det ikke alltid. Det må likevel vurderes i hver utgiverorganisasjon. (Foto: BN).

Del: 

Torsdag 14. juni arrangerte Fagpressen det tredje GDPR seminaret for medlemmene. Også denne gang var et sentralt spørsmål om fagforeningsblader kan distribueres på dørmatter. Eller kan det bryte mot GDPR-bestemmelsene fordi det vil være identifiserende at et fagforeningsblad ligger åpent på dørmatta? Les denne saken der Datatilsynet justerer sine tidligere råd. Fortsatt gjelder det at utgiverorganisasjonen må vurdere sensitiviteten i egne persondata, slik du leser mer om i artikkelen her nedenfor.

Siden fagforeningsmedlemskap er kategorisert som "sensitive persondata" i den nye personvernlovgivningen, er dette et tema som berører mange av Fagpressens medlemmer. Men den enkelte utgiverorganisasjon  må gjøre en selvstendig vurdering av i hvilken grad dørmattedistribusjon er identifiserende for deres medlemmer. Hvor stor prosentandel av opplaget som er basert på fagforeningsopplysninger, er da en viktig faktor å vurdere. Og hvor sensitivt er egentlig en identifisering for den kategori fagforening dere representerer? Det er et annet spørsmål dere bør vurdere.

Fagpressen har innhentet råd fra Datatilsynet som er publisert her tidligere.

Fagpressen har i tillegg vurdert spørsmålet sammen med vår samarbeidspartner Wiersholm. Datatilsynets vurdering må sees på som veiledning og råd - ikke som et pålegg. Wiersholm og Fagpressen mener at det i de fleste tilfeller vil være et overdrevent tiltak å både pakke bladet i konvolutt eller anonymiserende plast, i tillegg til å kreve levering i postkassen.

Vi mener at ett av alternativene er godt nok for de medlemmene som kommer fram til at deres distribusjonsløsning er identifiserende. Altså: Enten levere bladet i postkassen eller pakke det i konvolutt/anonymiserende plast.

Det er viktig å skrive ned den vurderingen dere gjør, i dataerklæringen, og å lage en «protokoll» for hvordan dere faktisk håndterer dette. Skulle dere bli innklaget, er det denne beskrivelsen myndighetene vil ta utgangspunkt i ved sin kontroll.

 

Lurer du på noe om personvern/GDPR? Ta kontakt med Kjartan eller Pernille som er Fagpressens eget GDPR-team.

Klikk på denne lenken for å tegne deg på GDPR-ordningen.

 

Les også:
  • Nesten 30 av fagpressens medlemmer har nå tegnet avtale om lesertall fra Kantar Media. Dette er ny rekord.
    – Veldig viktig, og gledelig! kommenterer leder i Markedsforum Ingunn Roald.

  • De første femti årgangene er tilbakelagt. Byggeindustrien feiret seg selv tirsdag, med gjester, taler, faglige innspill – og gaver til nye og gamle ledere.

  • Nesten 30 deltakere fikk verdifull informasjon om verdien av innlogging, på frokostmøte hos Fagpressen.