– 1. juli er digital nullmoms på plass

– 1. juli er digital nullmoms på plass

Fagpressens viktigste mediepolitiske gjennomslag er et faktum fra 1. juli: Digital nullmoms og likebehandling med andre redaktørstyrte medier i lovverket. – Vi har lykkes, med solid støtte fra de andre medieorganisasjonene, sier Per Brikt Olsen, her sammen med lederne for NR og MBL – Arne Jensen og Randi Øgrey. (Foto: BN).

Del: 

– Fra 1. juli 2020 kan medlemmer i Fagpressen ta i bruk digital nullmoms, og dermed for alvor bygge opp digitale abonnementsinntekter. Dette er det største mediepolitiske gjennomslaget Fagpressen har hatt i nyere tid! kommenterer adm. direktør Per Brikt Olsen.

Samtidig, altså i morgen, trer medieansvarsloven i kraft. Der er fagpressen, gjennom fag- og dybdejournalistikken, beskrevet tydelig innenfor lovens virkeområde.

– Denne loven betyr at redaksjonene i Fagpressen er likestilt med andre uavhengige redaksjoner når det gjelder tilgang til kilder, og i alle sammenhenger der det handler om å kunne lage journalistikk. Det kan ikke lenger trekkes i tvil hvorvidt den redaktørstyrte journalistikken fra fag- og dybdemedier skal regnes med, sier Per Brikt Olsen.

– Det er viktig at våre redaksjoner tar i bruk de nye mulighetene som åpner seg, særlig i og med den digitale nullmomsen. Vi har sammenfattet noen praktiske råd, basert på det som Skattedirektoratet nå har publisert på sine nettsider. Les og bruk disse rådene! oppfordrer Per Brikt Olsen.

 

Her finner du Fagpressens råd: Hva må du passe på for å få digital nullmoms?

Her er Skattedirektoratets nettsider med prinsipputtalelsen Merverdiavgift - Fritak for dybdejournalistikk

Les også: