Annonseutvikling

Annonseutvikling

Del: 

Fagpressen 1. halvår 2015

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til sammenlignbar periode i fjor. 

Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM) har i samarbeid med Fagpressen og alle de øvrige bransjeforeningene i Norge utarbeidet statistikk og analyse av annonseomsetningen for mediebransjen. For Fagpressen baserer tallene seg på kvartalsvis innsamlede og bearbeidede tall fra medlemmene. For 1. halvår i 2015 omsatte mediebransjen totalt for 9,5 milliarder, og det er en nedgang på litt over 2% (kilde: pressemeldinger fra IRM). Ifølge IRMs pressemelding er 2. kvartal 2015 det sjuende kvartal på rad med tilbakegang.

FAGPRESSENS ANNONSEOMSETNING

Fagpressens medlemmer omsatte for totalt 275 millioner kroner 1. halvår 2015 Dette er en nedgang på 2,9% i forhold til samme periode i fjor.

TRYKK OG DIGITAL
Omsetningen fra papir falt med 7,1%, mens omsetningen fra digitale annonser økte med over 17%, og utgjør for perioden 21,7%, ca 60 millioner kroner. 54 medier innrapporterte digitalomsetning for 1. halvår mot 49 året før.

MEDIEBYRÅ
Fagpressens andel av annonser som formidles gjennom mediebyrå utgjør nå litt under 15%. For samme periode i fjor var andelen nærmere 18%.

RABATTER
Ifølge de innrapporterte tallene så er den gjennomsnittlige rabatten på nivå med fjoråret. Rabatten var på 27,1%[1] i forhold til listepriser i år mot 27% i fjor. Høyeste gjennomsnittlige rabatt var 55% i 2. kvartal 2015.

STILLING/RUBRIKK
Stilling/rubrikk har i 1. halvår hatt en nedgang på 4 millioner hvorav alt dette falt i første kvartal, dvs at 2. kvartal isolert lå på samme nivå som i fjor. Det ble omsatt for ca 33,5 millioner kroner i denne kategorien.

BILAG
I 1. kvartal økte omsetningen av bilag fra 6 millioner kroner til 8 millioner kroner. Denne trenden har fortsatt og omsetningen for 1. halvår ligger nå på 15,3 millioner, en øking på 2 millioner kroner.

BRANSJEVEKST
Trenden fra 2014 fortsetter med at det er store forskjeller mellom bransjene i fagpressenøkkelen[2]. Oversikten viser omsetningsutviklingen fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2014 i både trykte og digitale medier.

 

Ved spørsmål vennligst kontakt:

Kjartan Tyvand kt@fagpressen.no eller telefon 92 66 50 17

 

[1] Rabatten beregnes ved å dele den faktiske fakturerte omsetning (netto omsetningen) på listeprisen (bruttoomsetning).

[2] Fagpressenøkkelen består av ni hovedkategorier, som igjen er delt opp i underkategorier. Ved innmelding i Fagpressen velger hvert medlem en hovedkategori og inntil tre underkategorier som er naturlig. se www.fagpressekatalogen.no for spesifikasjon.

 

TIDLIGERE RAPPORTER:

Kjartan Tyvand


Tlf: 926 65 017 
kt@fagpressen.no

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!

Kurs og arrangementer

Dato: 
Torsdag 25. Apr
Kl.: 
14:00 til 16:00
Passer for: 
Redaktører

25. april avholdes årsmøtet i Fagpressens redaktørforum. Stedet er Pressens hus, tidspunkt torsdag 25. april kl. 14.00 i møterommet «Baksiden». Meld deg på årsmøtet ved å fylle ut skjemaet til høyre.