Prosjekt: Automatisert annonsesalg
Prosjekt: Automatisert annonsesalg
Annonsemarkedet er i sterk endring og automaitsert kjøp og slag av annonseplasser er økende. I dag er ca 30% av bannerkjøp via mediebyråene programmatic. Mediebyråene har prognoser som viser at det bare vil øke. En del store annonsører er også i dette markedet, flere av disse kjøper bannerplasser kun ved automatiske prosesser.
Det er en gruppe fagmedier som ønsker gå sammen om en løsning hvor det tilbys automatisert kjøp av annonseplasser i Fagpressen. Fagpressen legger til rette for prosjektet. Vi har inngått avtale med Neash som prosjektleder, og med Cexense som teknisk levereandør.
Hva kreves?
I utgangspunktet kan alle som har bannerannonser på sine nettsider, bli med. Styringsgruppen i prosjektet har valgt å bruke Cxense som partner i prosjektet. Firmaet Neash er engasjert som prosjektledelse for å kvalitetssikre teknologien (Cxense), AdOps og det nye salget.
Uavhengig av hvilket annonsepubliseringsverktøy dere bruker, skal det være mulig å bli med i nettverket.
Det må installeres et script på nettsiden, som samler informasjon om de leserne som er innom hos dere. Disse dataene er det dere som nettsted som eier.
Som nettsted legger dere premissene selv. Dere bestemmer minimumspris og andre prisdetaljer. Det er mulig å utelukke bransjer eller aktører, slik at de ikke får tilgang til deres annonseflater. En kartlegging for dette formålet vil dere gjøre sammen med Cxense før dere setter i gang. Dette kan justeres og endres, etter hvert som man måtte ønske det.
Hvis dere vil være med:
Ta kontakt med Kjartan Tyvand i Fagpressen, og han setter dere i kontakt med de riktige personene: kt@fagpressen.no