Redaktørrollens betydning:

Redaktørrollens betydning:

Del: 

Det du leser her kan du stole på

 
Du mottar mange hundre budskap hver dag. Det er viktigere enn noen gang å kunne stole på at det du leser og ser i mediene er faktabasert og pålitelig. Redaktørens rolle er å være uavhengig, og å sikre en balansert dekning av ditt fagfelt. Den jobben gjør vi på vegne av deg.



Leser du et av Fagpressens blader eller nettsteder – slik du gjør akkurat nå – kan du være trygg på at innholdet som er viktig for deg er vurdert og ivaretatt av en grundig redaksjon.

Vi kaller dette en spade

Dette er ikke fem høns

Vi ønsker å løfte og synliggjøre redaktørenes rolle og journalistikkens betydning i samfunnet vårt. For å få oppmerksomhet rundt dette, valgte vi et par kjente ordtak for å illustrere budskapet. En spade er jo en spade. Og en fjær kan faktisk ikke bli til fem høns – selv om noen måtte forsøke å påvirke deg til å tro noe annet. I en jungel av informasjon er det viktig at noen passer på.
 
– I Fagpressen baserer vi sakene våre på fakta og godt kildearbeid. Leseren er vår oppdragsgiver, og vi er helt avhengige av din tillit. Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er to av våre viktigste verktøy. Disse gjør det vi driver med til journalistikk, med en balansert tilnærming, og ikke til informasjonsarbeid på vegne av en aktør med en agenda.
Ivar Kvistum

Redaktør i Handikapnytt/Leder i Fagpressens redaktørforum
 
– De 208 medlemmene i Fagpressen har hver sin redaksjon som lager uavhengige og balanserte artikler – fra fagfelt som du og mange andre er spesielt interessert i. Alle redaktørene tar ansvar for at det de publiserer er journalistikk – ikke informasjon eller reklame. God lesning!
Per Brikt Olsen

Adm. direktør i Fagpressen
 
 
Vi minner også om at alle redaktører i Fagpressen er velkommen som medlemmer i Norsk Redaktørforening, NR.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 21. nov
Kl.: 
08:30 til 15:30
Passer for: 
Redaktører
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Medlemmer i Fagpressen er velkommen til Adops-konferansen 21. november, i regi av INMA. Meld deg på direkte til INMA her! NB: Skriv FAGPRESSEN i feltet "Bestillers firma" når du fyller ut påmeldingen. Da er adgangen gratis.

Dato: 
Onsdag 28. nov
Kl.: 
10:30 til 22:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Silvija Seres om medienes usikre framtid. Per Toset om relevante annonsekanaler. Vi tar en viktig debatt om digitale utfordringer for dybdejournalistikken, og analyserer Fagpressens situasjon i lys av det nye statsbudsjettet. Fagpressedagen 2018 blir høstens viktigste møteplass – meld deg på!

Dato: 
Torsdag 06. jun
Kl.: 
17:00 til 23:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere
Utgivere

Årets vinnere av Fagpresseprisene skal kåres, og etterpå blir det fest!

Ta med deg dine kolleger til Månefisken og bli med på feiringen av det aller beste i Fagpressen.
Dørene åpner kl 17.00. Vi serverer mat og drikke og lover god stemning, glede og forventninger.