Redaktørrollens betydning:

Redaktørrollens betydning:

Del: 

Det du leser her kan du stole på

 
Du mottar mange hundre budskap hver dag. Det er viktigere enn noen gang å kunne stole på at det du leser og ser i mediene er faktabasert og pålitelig. Redaktørens rolle er å være uavhengig, og å sikre en balansert dekning av ditt fagfelt. Den jobben gjør vi på vegne av deg.



Leser du et av Fagpressens blader eller nettsteder – slik du gjør akkurat nå – kan du være trygg på at innholdet som er viktig for deg er vurdert og ivaretatt av en grundig redaksjon.

Vi kaller dette en spade

Dette er ikke fem høns

Vi ønsker å løfte og synliggjøre redaktørenes rolle og journalistikkens betydning i samfunnet vårt. For å få oppmerksomhet rundt dette, valgte vi et par kjente ordtak for å illustrere budskapet. En spade er jo en spade. Og en fjær kan faktisk ikke bli til fem høns – selv om noen måtte forsøke å påvirke deg til å tro noe annet. I en jungel av informasjon er det viktig at noen passer på.
 
– I Fagpressen baserer vi sakene våre på fakta og godt kildearbeid. Leseren er vår oppdragsgiver, og vi er helt avhengige av din tillit. Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er to av våre viktigste verktøy. Disse gjør det vi driver med til journalistikk, med en balansert tilnærming, og ikke til informasjonsarbeid på vegne av en aktør med en agenda.
Ivar Kvistum

Redaktør i Handikapnytt/Leder i Fagpressens redaktørforum
 
– De 208 medlemmene i Fagpressen har hver sin redaksjon som lager uavhengige og balanserte artikler – fra fagfelt som du og mange andre er spesielt interessert i. Alle redaktørene tar ansvar for at det de publiserer er journalistikk – ikke informasjon eller reklame. God lesning!
Per Brikt Olsen

Adm. direktør i Fagpressen
 
 
Vi minner også om at alle redaktører i Fagpressen er velkommen som medlemmer i Norsk Redaktørforening, NR.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Mandag 22. aug
Kl.: 
09:30 til 15:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Hvordan lage en podkast som fungerer? I dette kurset gjennomgår vi alle aspektene av podkasting som gjør deltakernes ideer litt bedre. Vi jobber med podkastens historie og sjangertypiske trekk, stemmebruk, episode-oppbygging og publisering. Kurset leveres av Institutt for Journalistikk og går over to dager, 22. og 23. august. Kurslærer er Nicolai Delebekk, Faktisk.no
Dette er et kurs med verdi 7500 kroner pr deltaker, som er finansiert av Fagpressens vederlagsmidler via fondsstyret. Egenandelen på kr 700 dekker kursmat/drikke og administrasjon.

Dato: 
Tirsdag 13. sep
Kl.: 
09:00 til 16:00
Passer for: 
Alle

Markedsforum og Fagpressen inviterer til årets Kick-off. Temaene i år favner bredt. Vi skal innom inntekter og salg, digitalisering og innovasjon, markedsføring og merkevarebygging. Til slutt skal vi innom motivasjon og arbeidsglede.

Dato: 
Onsdag 14. sep
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Hva vil det si å popularisere? Hvorfor bør du bruke fortellinger? 13. september får du nye og kvasse verktøy for å formidle det som ofte er innviklet og vanskelig.

Sett av tre morgenøkter i september og oktober, og få fornyet grepet om det gode språket som holder på leseren!