Nettverk og samarbeid

Partnere og samarbeid

Del: 

Fagpressen jobber i et stort nettverk av nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. 

Fagpressen er medlem av og samarbeider med en rekke organisasjoner

Norsk Presseforbund

Fagpressen er en av 12 eierorganisasjoner av Norsk Presseforbund (NP). NP er et fellesråd for norske massemedier i etiske og redaksjonelle spørsmål. NPs mål er å fremme etisk standard, yrkesetikk og integritet i norske medier, og derigjennom styrke og verne ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten. Arbeidet er særlig rettet inn mot presseetikk (Vær varsom-plakaten/Tekstreklameplakaten) og offentlighet/innsyn. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i i NP, mens nestleder Berit Nyman er vararapresentant og dessuten representerer Fagpressen i NPs offentlighetsutvalg. 

Les mer om NP på www.presse.no

Kopinor

Fagpressen er en av 22 medlemsorganisasjoner i Kopinor. Kopinors formål er å sikre de økonomiske og ideelle rettigheter til opphavsmenn og andre rettighetshavere, ved å forvalte rettigheter på ikke-eksklusivt grunnlag hvor medlemmene finner det hensiktsmessig. Fagpressen forvalter rettighetene til redaktører og utgivere av fagpresse/tidsskrift. 
Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i Kopinor. Styreleder Jan M. Moberg er medlem i representantskapet, med nestleder Ole Henrik Nissen-Lie som varamedlem. 

Les mer på www.kopinor.no

Bransjesamarbeid

Norske presseorganisasjoner har et godt utbygd samarbeid på flere felt, særlig innen mediepolitikk og rammebetingelser. Våre nærmeste samarbeidspartnere er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Norsk Redaktørforening (NR), Norsk Journalistlag (NJ), Landslaget for lokalaviser (LLA), Norsk tidsskriftforening og Norsk Presseforbund. 

FIPP 

The worldwide magazine media association, er en internasjonal organisasjon for magasiner, utgiverorganisasjoner og medieorganisasjoner. FIPP tilbyr innsikt i trender og innovasjon innen magasinutgivelse, samt kurs og konferanser som dekker en rekke områder. Fagpressen er medlem i FIPP. 

Les mer på www.fipp.com

EMMA

European magazine media association, er en europeisk organisasjon som i hovedsak jobber for tidsskrifters og magasiners interesser innenfor EU-systemet. Aktuelle saker er rammebetingelser som pressefrihet, opphavsrett, kildevern, markedsføring, merverdiavgift, mv. 
EMMA er basert i Brussel, og har en stab på fire personer. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i EMMA. 

Les mer på www.magazinemedia.eu

 

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen 8. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 26. Feb
Kl.: 
09:00 til 10:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere

Hvordan sikre maks utbytte av tid og ressurser brukt på sosiale plattformer? Her kommer kursrekken du har ventet på! Sett av disse fire datoene, og bli ekspert:
14. og 26. februar, 5. og 12. mars.

Dato: 
Tirsdag 26. Feb
Kl.: 
15:30 til 17:00
Passer for: 
Redaktører

Fagpressens redaktørforum holder sitt årsmøte tirsdag 26. februar 2019.

Meld deg på i skjemaet, senest fredag 22. februar.

Dato: 
Onsdag 27. Feb
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister
Markedsførere
Annonseselgere

Hengte eller hang? Er det lov å skrive "forhåndsregel"? Resultatene fra språktesten på Fagpressedagen viser at mange trenger en oppfriskning av grammatikk- og rettskrivningskunnskapene. Dette minikurset gir deg svar på spørsmål mange lurer på, og du får luket ut de verste gjengangerne.
Det ble ikke plass til alle interesserte på første runde, så vi tar dette kurset en ekstra gang!