Nettverk og samarbeid

Partnere og samarbeid

Del: 

Fagpressen jobber i et stort nettverk av nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. 

Fagpressen er medlem av og samarbeider med en rekke organisasjoner

Norsk Presseforbund

Fagpressen er en av 12 eierorganisasjoner av Norsk Presseforbund (NP). NP er et fellesråd for norske massemedier i etiske og redaksjonelle spørsmål. NPs mål er å fremme etisk standard, yrkesetikk og integritet i norske medier, og derigjennom styrke og verne ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten. Arbeidet er særlig rettet inn mot presseetikk (Vær varsom-plakaten/Tekstreklameplakaten) og offentlighet/innsyn. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i i NP, mens nestleder Berit Nyman er vararapresentant og dessuten representerer Fagpressen i NPs offentlighetsutvalg. 

Les mer om NP på www.presse.no

Kopinor

Fagpressen er en av 22 medlemsorganisasjoner i Kopinor. Kopinors formål er å sikre de økonomiske og ideelle rettigheter til opphavsmenn og andre rettighetshavere, ved å forvalte rettigheter på ikke-eksklusivt grunnlag hvor medlemmene finner det hensiktsmessig. Fagpressen forvalter rettighetene til redaktører og utgivere av fagpresse/tidsskrift. 
Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i Kopinor. Styreleder Jan M. Moberg er medlem i representantskapet, med nestleder Ole Henrik Nissen-Lie som varamedlem. 

Les mer på www.kopinor.no

Bransjesamarbeid

Norske presseorganisasjoner har et godt utbygd samarbeid på flere felt, særlig innen mediepolitikk og rammebetingelser. Våre nærmeste samarbeidspartnere er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Norsk Redaktørforening (NR), Norsk Journalistlag (NJ), Landslaget for lokalaviser (LLA), Norsk tidsskriftforening og Norsk Presseforbund. 

FIPP 

The worldwide magazine media association, er en internasjonal organisasjon for magasiner, utgiverorganisasjoner og medieorganisasjoner. FIPP tilbyr innsikt i trender og innovasjon innen magasinutgivelse, samt kurs og konferanser som dekker en rekke områder. Fagpressen er medlem i FIPP. 

Les mer på www.fipp.com

EMMA

European magazine media association, er en europeisk organisasjon som i hovedsak jobber for tidsskrifters og magasiners interesser innenfor EU-systemet. Aktuelle saker er rammebetingelser som pressefrihet, opphavsrett, kildevern, markedsføring, merverdiavgift, mv. 
EMMA er basert i Brussel, og har en stab på fire personer. Fagpressens direktør, Elin Floberghagen, sitter i styret i EMMA. 

Les mer på www.magazinemedia.eu

 

For medlemmer

Her kan medlemmer i fagpressen logge inn og få tilgang til alle rammeavtalene våre.

 

Søk kompetansestøtte

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen onsdag 5. februar. 

Kurs og arrangementer

Dato: 
Tirsdag 21. Jan
Kl.: 
10:00 til 12:00
Passer for: 
Alle

Mediebransjen har gjennomført en ny felles undersøkelse av seksuell trakassering, som oppfølging av undersøkelsen i 2017. Resultatene legges fram på en pressekonferanse tirsdag 21. januar kl 10.00, hos Amedia. Vær ute i god tid – det kan være kø i registreringen! Meld deg på her.

Dato: 
Tirsdag 28. Jan
Kl.: 
09:00 til 10:00
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Er du smittet av en språksykdom? Det er fort gjort å bli, men frykt ikke. Bli med på vårens første språkmorgen og få medisin som virker!

Dato: 
Torsdag 06. Feb
Kl.: 
14:00 til 16:15
Passer for: 
Markedsførere
Annonseselgere

Hvordan går det med de ulike mediene? Hvem er vinnerne og taperne når det gjelder lesing og bruk? Hva kan jeg gjøre for å øke inntektene? Hvordan øke inntektene gjennom brukerbetaling?

Dette og mer til får du kunnskaper og innsikt om på Trender som arrangeres av Fagpressens Markedsforum. Du får tall og fakta, mens også fremtidsutsikter og råd. Ta gjerne med en kollega så blir det lettere å gjennomføre endringer internt etterpå.

Vi avslutter med litt mat og hyggelig samvær.