Vedtekter for Fagpressens vederlagsfond

Vedtekter for Fagpressens vederlagsfond

Del: 

§1 Fondet
Vederlaget for kopiering av fagpresse som på vegne av redaktører og fagpresseutgivere innkreves kollektivt gjennom Fagpressen eller organisasjon som Fagpressen bemyndiger, inngår i et særskilt vederlagsfond som har navnet Fagpressens vederlagsfond. Fondet forvaltes i henhold til de regler som følger av disse vedtekter. Dette gjelder enten innkrevingen av vederlaget er basert på kollektiv avtale, avtalelisens, tvangslisens eller annen ordning for innkreving av vederlaget.

§2 Forvaltning og bruk av fondets midler
Vederlag som inngår i fondet, skal brukes til beste for redaktører og utgivere av fagpresse.
Midlene skal brukes til:

a) Kollektive formål som etterutdanning/kompetansetiltak, kurs og studiereiser.
b) Individuelle formål som faglig kompetansestøtte.

Både kollektive og individuelle formål skal være tilgjengelige for redaktører og utgivere, uavhengig av medlemskap i Fagpressen.

§3 Administrasjonskostnader
Fagpressen beregner et administrasjonsgebyr på 15 prosent for forvaltning av fondet. I tillegg betaler Fagpressens vederlagsfond til Fagpressen en andel av de årlige kostnader forbundet med utvikling og gjennomføring av kollektive/individuelle tiltak, samt for markedsføringsaktiviteter og informasjon knyttet til fagpresse som mediekanal.

§4 Fondsstyret
Den andel av vederlagsinntektene som styret i Fagpressen hvert år avsetter til søkbar kompetansestøtte, forvaltes av et eget fondsstyre. Dette består av fem medlemmer, valgt av styret i Fagpressen. Både redaktører og utgivere skal være representert, og maksimum tre medlemmer kan velges blant styrets egne medlemmer.

Søknader om kompetansestøtte avgjøres av fondsstyret med simpelt flertall. 

§5 Retningslinjer for tildeling fra fondet
Innenfor de retningslinjer som følger av disse vedtekter, samt fondets budsjett vedtatt av styret i Fagpressen, fastsetter Fagpressens styre vilkår for fordeling av midlene. Fondsstyret fordeler midlene.

§6 Årsberetning og regnskap
Det skal hvert år avgis årsberetning og regnskap til årsmøtet i Fagpressen. I regnskapet skal redaktørandelen og utgiverandelen i fondet synliggjøres hver for seg. Regnskapet revideres av revisor.

§7 Vedtektsendringer og oppløsning
Oppløsning av vederlagsfondet besluttes av årsmøtet i Fagpressen med to tredjedels flertall av de avgitte stemmer.
Ved oppløsning av fondet skal fondets midler disponeres til formål som samsvarer med de formål som fondet etter sine vedtekter skal ivareta. Bestemmelse om disponering av midlene ved oppløsning fattes av årsmøtet i Fagpressen.

Forslag til endringer i disse vedtekter kan bare behandles på Fagpressens årsmøte og krever to tredjedels flertall.

Annonsekampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen

Last ned annonsene her

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Kurs og arrangementer

Dato: 
Onsdag 08. nov
Kl.: 
08:30 til 23:45
Passer for: 
Alle

Onsdag 8. november blir det en innholdsrik fagpressedag på Hotel Bristol. På kvelden blir det festmiddag og feiring av Fagpressens 125 års-jubileum!

Meld deg på tidlig og få din andel av øremerket støtte til deltakelse på dagkonferansen!

Dato: 
Torsdag 14. Mar til Fredag 15. Mar
Kl.: 
09:30 til 13:30
Passer for: 
Redaktører
Journalister

Neste PUFF-konferanse holdes på Holmen Fjordhotell 14. og 15. mars 2024. – Vi lover et supergodt program og skal feire at PUFF er ti år! sier Kari Oliv Vedvik som leder programkomiteen.