Gode tall for Fagpressen

Gode tall for Fagpressen

IRM-rapporten for 1. kvartal 2017 er hyggelig lesning for fagpressen. (Skjermdump).

Del: 

Fagpressens annonseomsetning økte med totalt 3,6 prosent i første kvartal 2017. Veksten var 0,7 prosent på papir og10 prosent digitalt. Men noen titler har også svært mye bedre tall.

De ferske tallene for første kvartal 2017 kom fra IRM mandag, og viser altså en tydelig vekst for fagpresse, sammenliknet med samme periode i fjor. IRM understreker i sin kommentar at det er første gang siden andre kvartal 2013 at det er registrert omsetningsvekst på trykk:  "Fagpressen går mot strømmen: Annonseinntektene på trykk økte i første kvartal med 0,7 prosent. ... Dessuten fortsetter inntektene i de digitale kanalene å øke med ca 10 prosent, noe som gir en total vekst på 3,6 prosent..."

Fagpressen er, sammen med fjernsyn og utendørs, de kanalene som har hatt best utvikling i første kvartal i år. Totalmarkedet vokste med 3,1 prosent. Den samlede digitale veksten på hele 10 prosent er også et godt budskap i fagpressen.

Bransjevariasjoner
Ifølge IRM-rapporten er det bransjekategorien "Industri, teknikk og håndverk" som har hatt den gunstigste utviklingen i perioden, med + 13,1 prosent. Også "Bygg og anlegg" har hatt positiv utvikling med til sammen + 1,5 prosent.
Hos Byggeindustrien noterer de imidlertid over 30 prosent vekst. Redaktør Arve Brekkhus kommenterer at det er på omtrent samme nivå som de siste årene, men at en ekstra utgave har gitt et ekstra positivt utslag i første kvartal i år. Byggeindustrien har holdt jevn omsetning i papirutgaven, og innkasserer nå også "en god del vekst på digitale løsninger", ifølge Brekkhus.
I landbruksbransjen ligger den generelle utviklingen på minussiden, med 3,6 prosent nedgang i første kvartal. Hos Ask Media har Bedre Gardsdrift imidlertid hatt en vekst på oppunder én prosent. Redaktør Hans Degerdal bekrefter at fagbladet har klart seg bra de siste årene, etter hvert øker også den digitale annonseomsetningen. At dette skjer i målgruppen norske bønder, som er nær halvert de siste tjue årene, er Degerdal fornøyd med.

Vinnertitler
To fagmedietitler kan være ekstra fornøyd med annonsesalget som er fanget opp i IRM-rapporten: Pensjonisten har 40 prosent pluss fra første kvartal 2016 og til samme periode i år.
– Vi opplever for tiden stor interesse for vårt magasin generelt, og det er ekstra hyggelig at dette også bidrar solid økonomisk, sier redaktør Trond Nedrebø.

Redaktør Martin Huseby Jensen i Journalisten er også fornøyd:
– Det har vært et veldig artig førstekvartal for Journalisten. Vi ser at inntektene har økt både målt mot budsjett og målt mot fjoråret, sier han og trekker fram to årsaker.
– Den mest avgjørende årsaken er nok at vi i andre kvartal i fjor flyttet salgsarbeidet ut av egen organisasjon. Salgsfabrikken AS tok over arbeidet og har levert flotte resultater siden. Dette ser vi fortsetter utover førstekvartal også. Den andre grunnen til veksten er at det nå ansettes folk i redaksjonene. Kanskje midlertidig i prosjekt eller for å erstatte andre som slutter. Det har også dukket opp nye annonsører som er på jakt etter folk som kan benytte journalistens verktøykasse til et kommersielt formål, sier Jensen. Han bekrefter at det er nesten utelukkende i stillingsmarkedet Journalisten gjør seg gjeldende.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • – Fagbladet har løftet fram en sterk historie og en viktig sak – det er det ingen tvil om. Like klart er det at redaksjonen må felles for brudd på to av punktene i VVP, konkluderte PFU-leder Anne Weider Aasen.

  • Pressens Faglige Utvalg skulle onsdag behandle en klagesak fra organisasjonen Motvind Norge mot fagbladet Europower. I går trakk Motvind Norge klagen.

  • Kjartan Tyvand ber deg fylle ut skjemaene og sende inn opplagstallene, så snart som mulig. – Det er viktig at de digitale abonnentene også legges inn, minner Kjartan Tyvand om.