Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Høye trykkerikostnader – hva kan gjøres?

Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Fagpressen har gode avtaler alle medlemmer kan benytte seg av. Foto: Thomas Brun, NTB.

Del: 

– Ja, det finnes gode grep som kan minske kostnadene ved produksjon av papirmagasiner. Og det er ikke nødvendigvis å kutte antall utgaver, sier FTD-ansvarlig i Fagpressen, Camilla Briså.

Fagpressen hører både fra medlemmer og trykkerileverandører at trykkeriprisene nå er svært høye og ustabile.

– Det er sammensatte og kompliserte grunner til de høye trykkeriprisene, sier Camilla Briså i Fagpressen.

Streik og barkebiller

– Siden 1. januar i år har det vært streik hos papirprodusenten UPM i Finland. Streiken ble utvidet i slutten av mars og pågår fremdeles. UPM er en av de store leverandørene av papir i Europa – papir som blant annet brukes til trykk av magasiner. Det er dermed mindre papir i markedet, noe som gir høyere priser. I fjor var det dessuten et stort barkebilleangrep i Canada, og det bidro til en kraftig økning i tømmerprisene, forklarer Briså.

I tillegg er energiprisene høye, og transportkostnadene har økt. Dessuten har mange papirfabrikker gått fra å produsere magasinpapir og over til kartongproduksjon. Det siste skyldes nok et økende behov for emballasje – stimulert av at mange under koronatiden handlet vesentlig mer via nettbutikker.

– Alle innsatsfaktorene i produksjonen har økt og øker fortsatt i pris. Det merker alle som utgir trykte magasiner.

Så hva kan gjøres?

–  Før man velger å kutte i antall utgaver, kan det være lurt å se på hele prosessen med utgivelsen. Let grundig etter hvor kan det spares kostnader! oppfordrer Camilla Briså og fortsetter:

– Har du de beste prisene du kan få på trykking, ferdiggjøring og ikke minst distribusjon? Vi vet at det kan være mulig å kompensere store deler av prisøkningen på papir ved å velge en rimeligere form for distribusjon.

Et alternativ til å distribuere med Posten, er å distribuere deler av opplaget med Helthjem Mediapost. Her kan det være mye å spare. Det er også kostnader å spare gjennom FTD, selv om man kun ønsker å distribuere med Posten.

– Det kan være lurt å sjekke med Fagpressen før du endrer publiseringsplanen din. Fagpressen trykk og distribusjon (FTD) har svært gode avtaler – det er bare å ta kontakt, så bistår vi gjennom hele prosessen.

Ta kontakt med Camilla Briså for bistand, camilla@fagpressen.no eller tlf. nr. 926 97 613.

 

Søk kompetansestøtte

kompetansest2016.jpg

(Foto: NTB Scanpix).

Søk penger til å realisere økt kompetanse gjennom kurs eller egne prosjekter, innen fristen 6. februar. 

Send inn bidrag til Fagpresseprisene

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: