ESA viderefører nullmoms for digitale medier
ESA viderefører nullmoms for digitale medier
– At ESA nå utvider perioden for nullmoms for hele kategorien fram til 2028 er gledelig, og helt i tråd med det vi hadde forventet, sier Fagpressens Per Brikt Olsen til Medier24.
ESA (kontrollorganet til EU) viderefører nullmoms for elektroniske medier. Det skrev de i en melding onsdag. Det betyr at man ikke må betale moms for digital nyhetsjournalistikk fram til 2028.
Fritaket ble innført som et midlertidig tiltak 1. mars 2016 for en periode på seks år. Før det måtte lesere betale 25 prosent moms for et digitalt abonnement på en avis.
Det har vært nullmoms for abonnement på papiraviser i lang tid.
Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, Randi S. Øgrey, er veldig fornøyd med ESAs avgjørelse, selv om hun ikke er overrasket.
– Norge var det første landet i verden som fikk nullmoms på digitale medier. Dette har vært viktig for innovasjon og digitalisering, sier Øgrey til Medier24.