Positiv utvikling for avisabonnement
Positiv utvikling for avisabonnement
Sju av ti har tilgang til minst ett avisabonnement i husstanden, og det er størst vekst i den yngste aldersgruppen. Det heldigitale opplaget utgjør nå over halvdelen av avisenes totalopplag.
Dette var blant de optimistiske funnene da MBL presenterte opplagstall for første havlår 2021 tirsdag morgen i Pressens hus i Oslo.
Én av tre i den voksne befolkningen har følgelig ikke tilgang til abonnement på redaksjonelle medier. De søker seg i stor grad til "gratis nyhetskilder på nett", i stor grad er dette NRK, VG og andre gratis nyhetsnettsteder.
Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, veksten er på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 til første halvår 2021.
– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter. Den digitale utviklingen viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i MBL.
VG + kan også denne perioden vise til størst opplagsfremgang med en økning på 20 854, for digitale betalte nyheter. Finansavisen har en økning på 3437 abonnement, mens Dagens Næringsliv økte med 2836.