Positiv utvikling for avisabonnement

Positiv utvikling for avisabonnement

Skjermdump av direktesendingen fra MBLs framlegging av ferske opplagstall tirsdag.

Del: 

Sju av ti har tilgang til minst ett avisabonnement i husstanden, og det er størst vekst i den yngste aldersgruppen. Det heldigitale opplaget utgjør nå over halvdelen av avisenes totalopplag.

Dette var blant de optimistiske funnene da MBL presenterte opplagstall for første havlår 2021 tirsdag morgen i Pressens hus i Oslo.

Én av tre i den voksne befolkningen har følgelig ikke tilgang til abonnement på redaksjonelle medier. De søker seg i stor grad til "gratis nyhetskilder på nett", i stor grad er dette NRK, VG og andre gratis nyhetsnettsteder.

Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, veksten er på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 til første halvår 2021.

– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter. Den digitale utviklingen viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, adm. direktør i MBL.

VG + kan også denne perioden vise til størst opplagsfremgang med en økning på 20 854, for digitale betalte nyheter. Finansavisen har en økning på 3437 abonnement, mens Dagens Næringsliv økte med 2836.

Les mer om tallene på MBL.no

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • I kampen for å beskytte samfunnet, er vi i ferd med å gi slipp på helt grunnleggende demokratiske verdier.

  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.