Hvordan lager du framtidens magasin?
Hvordan lager du framtidens magasin?
Dette nysmidde kurset fra Fagpressen kompetanse passer for alle redaktører som fortsatt vil lage viktige trykte utgivelser – også om noen år. Øyvind Kristiansen er en av landets beste i redaksjonell utvikling. Han lærer deg å løfte fram journalistikken slik at den kan sette dagsorden og få flere lesere. Og han peker på sammenhengene mellom det gode papirmagasinet og det digitale innholdet mellom utgivelsene.
MERK: Grunnet stor påmelding, har vi flyttet kurset til større møterom, i Christiania Qvartalet møtesenter, Grev Wedels plass 7. Det er fortsatt ledige plasser på kurset!
Kursinnhold 8. februar:
1. Hvordan har leservanene og magasinets posisjon endret seg de siste årene?
Mange lesere er mer utålmodige. Men de er også ute etter dybdestoff.
Hvilke endringer kan du utnytte for å bli mer ettertraktet?
- Magasinet bør bli det smarte og vakre alternativet. Vis at du mener noe med å lage denne publikasjonen!
2. Framtidens fem magasintyper
Øyvind viser ulike måter å tenke, planlegge og gjennomføre smartere magasiner på. I denne bolken introduserer han noen mulige magasintyper:
- "Bli klokere på..."-magasinet
- "Veiviseren"
- "Nerdemagasinet"
- "Termometeret"
- "Psssst! vi er her!"-magasinet
3. Nesten alle medier digitaliserer mer og mer. Det gjelder også fagmediene, særlig de stadig flere som er viktige nyhetsleverandører.
Hvordan jobbe smart med begge deler? Hvordan få papirbladet og den digitale publikasjonen til å utfylle hverandre planmessig – og slik at du kan sette dagsorden?
- Det blir eksempler og innspill fra noen redaktører som jobber med disse utfordringene.
- I tillegg blir det en økt der deltakernes egne blader er i fokus. Kursholderen har sett grundig på dem i forkant.
Kurset holdes i Pressens hus torsdag 8. februar, kl 9.00-11.30. Kom presis slik at alle får maksimalt utbytte av kurset!
Påmeldingsfrist: fredag 2. februar.
Påmelding til Fagpressens kurs er bindende.
Om kursholderen:
Øyvind Kristiansen fra Mediamania er en av landets ledende magasindesignere og ekspert på å utvikle og redesigne printmagasiner. Mediamania har gjennom de siste 15 årene vært landets mestvinnende byrå innenfor magasinbransjen, og vunnet en rekke priser for forsider, redaksjonell utvikling og magasindesign. I en årrekke har Øyvind vært støttespiller for redaktører i norsk presse.Noen av kundene til Mediamania er Politiforum, Redningsselskapets magasin, Advokatbladet, Forsvarets forum, Norad/Panorama Nyheter og TV 2.