40 prosent frykter tapte annonseinntekter

40 prosent frykter tapte annonseinntekter

Fagpressens ansatte har daglige digitale møter. (Foto: BN).

Del: 

40 prosent av redaktørene i Fagpressen frykter kraftig reduserte annonseinntekter som følge av korona-krisen.
Fagpressens hurtigundersøkelse ble sendt til alle redaktører mandag, og avsluttet tirsdag kl 12.00. Da hadde 116 av Fagpressens redaktører svart på undersøkelsen.

Frykten for å miste store deler av de inntektene som kommer fra annonsesalg, er altså framtredende. Mange er også engstelige for en tilsvarende reduksjon av opplagsinntekter.

Det er foreløpig svært få redaktører i Fagpressen som har sendt permitteringsvarsel til ansatte, men flere frykter at de blir nødt til å gjøre det dersom krisen varer.

– De åpne svarene gir oss også verdifulle kommentarer og innspill. Flere påpeker hvor viktig det er at fagmediene dekker denne krisen, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen og viser til svar som blant annet disse:

«Mange fagmedier dekker områder som er av stor betydning for grupper i samfunnet, men som ikke fanges av opp av allmenne medier, også knyttet til pandemien. Noen skriver for bestemte risikogrupper, andre for yrkesgrupper som rammes hardt mm. Jeg har inntrykk av at enkelte informasjonstjenester prioriterer medier etter kjøttvekt og ikke etter relevans. Dermed har det vært vanskelig å få tak i tilstrekkelig spesifikk informasjon.»

«Det er viktig at dei sender informasjon direkte til oss også, ikkje berre til NTB, NRK og andre store medieselskap. Då får dei inn meir målretta informasjon dit dei vil ha den, til dømes til studentar, forskarar andre tilsette ved universiteta.»

Undersøkelsen viser også at:

  • 13 prosent vurderer endring i utgivelsesplanene
  • 12 prosent spår nedgang i opplagsinntekt. Det viktig å huske at Fagpressen har mange medlemsbetalte abonnementer, men vi har også kommersielt utsatte titler
  • 2 prosent har sendt permitteringsvarsel
  • 18 prosent mener at det kan bli aktuelt med permitteringer senere

– Til sammen jobber det over 1200 personer i Fagpressens titler. Tallene i undersøkelsen er derfor betydelige, og myndighetene må merke seg disse når virkemiddelpakker vurderes. Vi kommer til å følge godt med på hvordan våre medlemmer har det gjennom tiden med krisetiltak, sier Per Brikt Olsen.

Han minner om at de ansatte i Fagpressen er tilgjengelige på telefon og epost og har daglige digitale møter.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!