– Imponert over graveideene i Fagpressen

– Imponert over graveideene i Fagpressen

Gruppearbeid med utvikling av graveideer – fra venstre Torgeir W. Skancke, Jakt & Fiske; Andrea Rognstrand og Tarjei Kramviken, Forsvarets forum og Leif Ø. Haug, Jakt & Fiske. (Foto: BN).

Del: 

– Mange har pekt oss mot Fagpressen, med uttalelser av typen: "Det er jo der dere finner de beste journalistene – de som er spesialister på ting"! sa SUJO-leder Per Christian Magnus da han åpnet kurset med elleve motiverte gravere hos Fagpressen sist torsdag.

Per Christian Magnus og Kristine Holmelid utgjør graveekspertisen ved Senter for undersøkende journalistikk – SUJO – i Bergen. De har begge mangeårig bakgrunn fra journalistikken, og torsdag og fredag i forrige uke holdt de kurs for elleve ivrige gravere fra sju redaksjoner i Fagpressen. Målet med todagerskurset er å lære metodikk for å reportasjelede undersøkende prosjekter, fra idéfase til etter publisering. Og det hårete målet er at noen av sakene etter hvert kan gjøre seg gjeldende i SKUP-konkurransen.

SUJO er tilknyttet Universitetet i Bergen og holder til i Media City Bergen. Senteret har utviklet og gjennomført det samme kurskonseptet som i forrige uke ble brukt hos Fagpressen.

– Kurset er lagt opp slik at det gir godt utbytte enten man jobber alene eller i en gravegruppe. Jobber du alene, lærer du å lede deg selv, sier Kristine Holmelid.

Deltakerne hadde på forhånd sendt inn ideer til egne graveprosjekter. Noen ideer var allerede brukt til en viss grad, andre var ikke prøvd ut i praksis. Samtlige deltakere ga uttrykk for at de hadde stort utbytte av å jobbe sammen i grupper, og av å få tilgang til "verktøykassen" som SUJO byr på.

– Jeg tror det er store, ufortalte historier der ute - på områder som kanskje framstår som for smale for dagspressen – der vi i fagmediene kan sette dagsorden! sa Torgeir W. Skancke, journalist i Jakt & Fiske, i en av oppsummeringene på kurset.

– Våre forventninger til journalister i Fagpressen ble virkelig innfridd! Vi gleder oss til å se disse sakene bli publisert utover våren, sa Holmelid og Magnus etter kursavslutningen.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: