Digitalt mva-fritak foreslås forankret i trykte utgaver

Digitalt mva-fritak foreslås forankret i trykte utgaver

Adm. direktør Per Brikt Olsen skriver om det voksende behovet for digitalt mva-fritak for fag- og dybdejournalistikken, og minner om de nylig prisbelønte viktige arbeidene ved Fagpresseprisene 2019. (Foto: BN).

Del: 

Medieorganisasjonene er samstemt skuffet over regjeringens forslag til utvidelse av det digitale merverdiavgiftsfritaket til å gjelde for fagmedier. – Forslaget vil få liten eller ingen verdi slik det er nå, sier adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen. Han er glad for massiv støtte fra de andre medieorganisasjonene.

Forslaget til forskrifter for utvidelse av mva-fritaket legger blant annet til grunn at fagmedier – som blir kalt "elektroniske tidsskrifter" – må ha en trykt utgave og at den elektroniske (digitale) utgaven må følge samme utgivelsesplan som den trykte.

– Vi gleder oss over at høringssvarene fra samtlige medieorganisasjoner støtter oss, og legger fram vektig argumentasjon for at dette forslaget må endres dersom det skal få den virkningen som både regjeringen og stortinget har uttrykt at de ønsker, sier Per Brikt Olsen.

Fagpressen har fått god konsulentbistand av advokat Marianne Brockmann Bugge til å utarbeide sitt høringssvar som ble grundig diskutert i styremøtet sist tirsdag før det ble sendt til Skattedirektoratet.

Her kan du lese Fagpressens høringssvar:

Les Journalistens fyldige sak om momsforslaget og de kritiske reaksjonene fra medieorganisasjonene.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Selskapene fusjonerer for å være bedre rustet i møte med AI, falske nyheter og globale konkurrenter.

  • Fagpressens kontor i Pressens hus holder sommerstengt i fire uker fra 8. juli. Administrasjonen ønsker alle en riktig god sommer!

  • – Det er viktig å ha kontroll på egne data om de digitale leserne. Nå har Fagpressen en ferdig løsning, som vi har testet og vet at fungerer. Medlemmene betaler ingenting for å være med!