Utvalgte glimt fra Fagpressedagen 2018
Utvalgte glimt fra Fagpressedagen 2018
I overkant av 150 deltakere, sponsorer og foredragsholdere gjorde Fagpressedagen på onsdag til et arrangement med mange gode øyeblikk. Her er noen av dem.
Silvija Seres holdt hovedforedraget på Fagpressedagen. Hun snakket om medienes utfordringer på alle kanter, ut fra en rekke perspektiver. Seres har selv arbeidet som forsker i Silicon Valley; hun er teknokrat og strategisk rådgiver – og mestrer det kunststykket å holde på oppmerksomheten selv om emnene er sammensatte og kompliserte.
Nedenfor byr vi på noen flere utvalgte glimt fra det som skjedde gjennom Fagpressedagen 2018.
Samtlige bilder: Lars Weimoth, Tenk kommunikasjon.
Den faglige konferansen ble arrangert på Thon Conference i Oslo sentrum. Alle som kommer på Fagpressedagen, ønskes først velkommen Fagpressens Elisabeth Berg Pronkow som registrerer og deler ut program og navneskilt.
Folk møtes til gode samtaler på Fagpressedagen – her er redaktørene Anne Grete Nordal i Tekna og Mari Flaata i Mur & Betong over morgencroissanten.
Adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen i samtale med Geir Berntsen og Mona Jørgensrud i salgsselskapet HS Media.
Felicia Øystå, nyhetsleder i Kommunal Rapport, var programleder gjennom dagen.
Kulturminister Trine Skei Grande hilste til Fagpressen via video, med hedersord som "Kjære nerder!" og "forvaltere av kunnskap".
Økonomisjef Kjartan Tyvand presenterte ferske tall sammen med direktør Per Brikt Olsen. For første gang var det også dokumentasjon av digital lesing å legge fram.
Fire fornøyde gjester og deltakere – fra venstre NRs Arne Jensen; avtroppende redaktør i Utdanning Knut Hovland; generalsekretær i Norsk Presseforbund Elin Floberghagen og Kaja Mejlbo, påtroppende redaktør i Utdanning.
Eva Bratholm ledet den viktige dybdesamtalen om falske nyheter, med nettopp disse to: IKT Norge-sjef Torgeir Waterhouse og redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.no (til høyre).
Deretter var Bratholm leder for dagens debatt, om digitalisering, journalistikk og kommunikasjon i Fagpressen. I debatten deltok (fra venstre mot høyre): Hans Geelmuyden fra GKG & GKN; Arne Jensen, Norsk Redaktørforening; Kaja Mejlbo, påtroppende redaktør i Utdanning og redaktør i Motro Lina Schøyen.
Hvem er så dette? Jo, det er "Birgers oter-utleie". Og hva gjør de på Fagpressedagen? Jo, de lager "visuelt referat"! Et kunstverk som nå er ferdig, og kommer til å bli vist fram på forskjellige måter...
Det ser ut til å være god stemning blant redaksjonen i Hus & Bolig – som møtte opp fulltallige på Fagpressedagen: Lengst fra kamera journalist Rikke Åserud; journalist Kari G. Dølgaard; redaktør Nina Granlund Sæther og journalist Dag Erik Kongslie.
Styreleder i Fagpressen Erik Nord diskuterer med nestleder Berit Nyman i en av pausene.
Mediemelding: Hilsen til Fagpressen ved kulturminister Trine Skei Grande
Her er nedlastbare PDF-er av presentasjonene fra Fagpressedagen 2018
Dr. Silvija Seres. «Medier i en usikker framtid: Hvilke strategier må fagmediene legge for å være relevante i 2025?»
Per Brikt Olsen, adm. direktør i Fagpressen, Status og framdrift for det sentrale arbeidet i Fagpressen:
Kjartan Tyvand, økonomisjef i Fagpressen, Tallenes tale:
Per Toset, partner i Mindshare «Relevante annonsekanaler: Er fagmediene det?»
Simen Sommerfeldt, Bouvet ASA «GDPR - et vannskille, hva nå?»