Teknologi, relevans og digitale tall
Teknologi, relevans og digitale tall
Silvija Seres ga de 150 deltakerne teknologisk bakoversveis, med et forrykende foredrag om hvordan beholde relevansen i "den fjerde industrielle revolusjonen". Fagpressedagen 2018 kunne også varte opp med digital dokumentasjon av fagmediene, for første gang.
Seres leverte både enorme utfordringer og noen gyldne muligheter til fagmedier som våger å eksperimentere. Hun mener at det mer enn noen gang er bruk for god journalistikk, og for at flere gjør en innsats for å utvikle god politikk. Mange kom med rosende tilbakemeldinger om foredraget fra Seres.
Leserdokumentasjon digitalt
– Gjennomsnittlig pr måned i de ni første månedene i år, hadde medlemmene i Fagpressen 1,468 millioner unike brukere, sa adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen da han presenterte tallene på Fagpressedagen. Tallene leveres av Comscore, og det er svært viktig for Fagpressen at den digitale bruken nå kan dokumenteres.
Liten nedgang i trykt opplag og frekvens
Under den årvisse vignetten «Tallenes tale» presenterte Olsen fersk statistikk sammen økonomisjef Kjartan Tyvand. Fagpressen har hatt medlemsvekst det siste året, og det samlede opplaget for hele året økte dermed til 31 900 936 eksemplarer, fra drøyt 29 millioner i 2017.
Det er likevel en liten nedgang i opplaget for de av medlemmene som også var med i statistikken i 2017: For første gang på 13 år sank opplaget for disse sammenlagt med 0,4 prosent. Utgivelsesfrekvensen gikk også 0,2 prosent ned, til gjennomsnittlig 8,2 utgaver i året.