God samtale om strategi før Fagpressens årsmøte

God samtale om strategi før Fagpressens årsmøte

Redaktørene Mona Askerød, Arve Brekkhus og Aase Jacobsen fortalte hvordan de bygger strategi for de neste tre årene, på temadelen i Fagpressens årsmøte torsdag. (Foto: Synne S. Mugaas).

Del: 

Engasjert temasamtale i forkant av Fagpressens årsmøte torsdag. På selve årsmøtet ble styret gjenvalgt, utfordringer belyst og vedtekter justert.

Styreleder Jan M. Moberg og tre av styremedlemmene var på valg, og alle fikk fornyet tillit. Det var ikke sendt inn noen forslag til årsmøtet, som samlet 22 stemmeberettigede blant Fagpressens medlemmer.
Styrelederen la i sin gjennomgang av årsberetningen vekt på arbeid på tre områder som har krevd mye arbeid gjennom 2015: Mva-problematikk, den nye fagpresseportalen som lanseres denne våren, og prosjektet med automatisert annonsesalg.

Temasamtalen
Trykte utgaver er med i strategiene også for de neste tre årene. Det gjelder så ulike fagmedier som Apéritif, Byggeindustrien og Musikkultur. Redaktørene for disse tre var invitert til å presentere sine strategier for de nærmeste tre årene under vignetten "Det er dit vi skal!"
– 2015 ble vårt beste år noen sinne på papir! sa Aase Jacobsen, redaktør i Apéritif. De har over tjue års erfaring med nettutgave av bladet, men ser ingen grunn til å legge den trykte utgaven på hylla. Samtidig er videreutvikling av de digitale satsingene svært viktig for redaksjon og utgiverselskap i Apéritif. Kursvirksomhet for folk som er interessert i å lære mer om mat og drikke, er likevel den satsingen som gir de beste inntektene tilbake til selskapet, fortalte Jacobsen.
Arve Brekkhus, sjefredaktør i Byggeindustrien, kunne også bekrefte at papirmagasinet fortsatt er strategisk viktig, og står for en stor del av inntektene. De opprettholder derfor satsingen på papir, samtidig som det kan bli gjort justeringer i hvordan den trykte utgaven blir redigert.
Både Brekkhus og Jacobsen la vekt på relasjonene til målgruppen, når de jobber med strategiutvikling.
Samtaleleder Berit Nyman fra Fagpressen spurte redaktørene om de frykter at det kommer nye aktører og "stjeler" nisjen deres. Både på scenen og i salen hadde flere opplevd at noen prøver det. Viktigst for å kunne motstå slike "angrep", er å opprettholde høy kvalitet på produktet, og slik fortsette å fortjene målgruppens tillit, mente Arve Brekkhus.
– Vi har nettopp bestemt oss for å gi oss selv et år til å tenke ut gode strategier for framtiden. Så det jeg sier her i dag, kan fort bli forandret! sa Mona Askerød. Hun er redaktør i Musikkultur, som utgis av Musikernes fellesorganisasjon, for profesjonelle musikere.
Musikkultur har valgt å bli med i Fagpressens Programmatic-prosjekt, og orienterer seg aktivt mot alle nye læringsarenaer som Fagpressen byr på.
– Arenaer for deling av kunnskap og erfaringer er noe av det viktigste dere gir oss medlemmer, poengterte Mona Askerød.

Tenke annerledes?
Britt Sofie Hestvik, sjefredaktør i Kommunal Rapport, var invitert til å runde av temadelen. Hun snakket om muligheter for å skape nye inntekter ut fra redaksjonelt produkt, slik KR har fått til med Kommunebarometeret og Leverandørdatabasen. Begge har utgangspunkt i grundig redaksjonell research for å lage god undersøkende journalistikk i målgruppen.
– Men vi så at vi satt igjen med enorme mengder systematiske data som vi ikke kunne bruke direkte i artikler. Og så begynte vi å prøve å tenke annerledes. Det har resultert i at vi har klart å skape produkter som vi kan selge i abonnement til interesserte kjøpere, sa Hestvik og avsluttet slik:
– Jeg vil si at for å få til innovasjon, enten det er i en stor eller en liten redaksjon, så må man prøve å være leken og nysgjerrig hver dag! 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: