Opplagsvekst i Fagpressen også i 2022

Opplagsvekst i Fagpressen også i 2022

Kjartan Tyvand, t.v., og Per Brikt Olsen presenterte ferske tall og analyser på Fagpressedagen 10. november. Dette store tallet er det sammenlagte antallet utgitte blader i Fagpressen i år. (Foto: Vanesa Alickaj/TENK byrå).

Del: 

Det totale trykte opplaget i Fagpressen øker for 16. år på rad. I år øker det med 154 022 eksemplarer, viser den helt ferske opplagskontrollen som ble presentert på Fagpressedagen sist uke.

Totalopplaget i Fagpressen for året 2022 er på 34 076 258 trykte eksemplarer. Gjennomsnittlig opplag pr utgivelse er 3 872 302, som er en liten nedgang.

– Mens papiravisene reduserer sine opplag år for år, ser vi enda en gang opplagsøkning i Fagpressen. Samtidig øker utrolig nok også frekvensen litt, dermed får vi den lille nedgangen i det gjennomsnittlige opplaget pr utgivelse, forklarte Fagpressens direktør Per Brikt Olsen da han presenterte tallene sammen med Kjartan Tyvand på Fagpressedagen.

Frekvensen økte fra 8,6 utgivelser pr år i fjor til 8,8 i år.

De omlag 125 deltakerne fikk også se en oversikt over utviklingen innen forskjellige bransjer. Den viste at bransjen bygg og anlegg har hatt et godt år, med 8,5 prosent økning fra 2021 til i år. Vekstvinneren var Byggeindustrien som nettopp dekker denne bransjen.

Nest best har det gått innen tjenesteytelser, med 0,6 prosent framgang. De øvrige bransjene måtte tåle mellom 0,3 og 3,8 prosent nedgang det siste året.

Topplisten viser digital bruk

Den nye målingen gjennom Kilkaya er nå godt etablert i Fagpressen, og stadig flere medlemmer får lagt inn skriptet.

– Siden den gamle målingen - Comscore – ble avviklet, ble vi nødt til å begynne på nytt. Heldigvis er det nå god oppslutning om Kilkaya, og vi ser at det nå er omlag 600 000 daglige digitale lesere av medier i Fagpressen, kommenterte Per Brikt Olsen.

Det publiseres ny toppliste hver uke med ferske tall.

Les alle tallene her

 

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også:
  • Det kan være lurt å planlegge sommeren 2025 allerede nå. Medier24 har laget en stillingspakke for sommervikarer, og tilbyr denne til Fagpressens medlemmer til en god pris.

  • Nesten 80 prosent av svarerne ga Fagpressedagen 2024 totalkarakter 5 eller 6 i evalueringen. – Tilbakemeldingene overgår alle våre forventninger! Årets arrangement er antakelig den beste Fagpressedagen vi har hatt, sier adm. direktør Per Brikt Olsen.

  • – Norsk mediehistorisk forening gjør et viktig arbeid for å sikre mediehistorisk materiale og stimulere til mediehistorisk forskning og formidling. Godt over 100 store og små mediebedrifter er medlemmer, men fagmediene glimrer dessverre med sitt fravær! påpeker nestleder i foreningen, tidligere redaktør i Utdanning, Knut Hovland.