Statutter for Fagpresseprisene

Statutter for Fagpresseprisene

Del: 

Fagpresseprisen

Dette er hovedprisen i konkurransen. Mediet blir vurdert i sin helhet.
Juryen vil legge vekt på høy kvalitet gjennom det siste året, og vil blant annet vurdere:

  • Redaksjonelt innhold
  • Presentasjon
  • Innovasjon og utvikling
  • Dagsordensetting og betydning i målgruppen
  • Salg og inntekter 

Årets fagpresseredaktør 

Prisen deles ut til en redaktør som gjennom det siste året eller over lang tid har utmerket seg som en tydelig og dyktig redaktør, og som representant for uavhengighet og ytringsfrihet.
Juryen ønsker forslag om kandidater og har også initiativrett.

Fagpressens markedspris

Prisen går til et fagmedium eller en person som har utmerket seg spesielt, og med høy faglig kvalitet i arbeidet. Juryen vektlegger innovasjon/nyskapning, kreativitet og resultater i markeds- og salgsarbeidet, og prisen kan gis for innsats gjort på områdene annonsesalg, kampanjer og andre aktiviteter for å bygge merkevare og skape resultater. 

Fagpressens journalistpris

Prisen går til en eller flere redaksjonelle medarbeidere som i løpet av det siste året har levert arbeid av høy journalistisk kvalitet. Arbeidet kan være et enkeltstående arbeid eller en serie, i ulike formater og sjangre; tekst, tekst og bilder; levende bilder, podkast.

Fagpressens gravepris

Prisen går til en redaksjon eller en journalist som i løpet av det siste året har publisert én eller flere artikler basert på et målrettet og grundig arbeid for å avdekke vesentlige fakta eller sammenhenger. Prisen skal premiere journalister/redaksjoner som medvirker til å oppfylle det journalistiske ideal om en kritisk overvåkning av alle samfunnsområder. Juryen vil særlig legge vekt på bruk av metode og systematikk. 

Innertieren

Innertieren skal premiere journalistiske arbeider som lykkes spesielt godt med å treffe en definert målgruppe så presist som mulig, med journalistikk som oppleves viktig, nyttig og relevant, nettopp for dem. Det kan skje gjennom den gode reportasjen fra et smalt område, med bevisst bruk av tekst og bilder. 

Fagpressens utviklingspris

Prisen premierer redaksjonell eller merkantil utvikling, som i løpet av det siste året har bidratt til å flytte eller styrke mediets posisjon. Den gis gjerne til et fagmedium som har tatt i bruk nye metoder eller virkemidler. 

Fagpressens fotopris

Prisen premierer et fotografi, en bildeserie eller film/video som i løpet av det siste året har vært publisert i et fagmedium. Bidragene skal utmerke seg i faglig høy kvalitet og/eller nyskaping og spille en viktig rolle i formidlingen av historier, saker eller tema.

Fagpressens forsidepris

Prisen går til én eller flere forsider eller nettfront/-er av særdeles høy kvalitet. Juryen legger vekt på layout, bilder og illustrasjoner, og ser etter hvordan forsiden skaper interesse og nysgjerrighet for innholdet i mediet.

Fagpressens utgiverpris

Prisen går til en eier/utgiver som

  • legger best mulig til rette for at fagmediet dekker sitt område med uavhengig og kritisk journalistikk, med tydelig forankring i Redaktørplakaten
  • gir redaktør og redaksjon gode rammer for å lage et fagmedium som skaper interesse og debatt i målgruppen, og tar mål av seg til å sette dagsorden overfor et bredere publikum

Juryen ønsker forslag om kandidater og har også initiativrett.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Annonsekampanje 2024


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!